Julias skolios upptäckt

Vi tänkte berätta om hur vi fick reda på att vi hade skolios och vad vi tänkte/kände vid det tillfället! Vi börjar med julias historia och tar hazals en annan dag!

Julias historia:

Det hela började när jag gick i åttan. Vid december  2008 var det dags för hälsokontroll hos skolsköterskan. Allt var bra förutom att min rygg var lite sne och jag skulle kallas tillbaka till skolsköterskan så hon kunde kolla upp det lite senare. I oktober 2009 då jag gick i nian, alltså nästan ett år senare hade hon fortfarande inte hört av sig. Jag hade ont i ryggen av en muskelskada och gick till skolläkaren. Han skickade då en remiss för röntgen både för att min rygg var lite sne och för min muskelskada. I april 2010, alltså 6 månader senare fick jag komma till sahlgrenskas skoliosenhet. Jag tyckte att det kändes onödigt med tanke på att min rygg inte var så sne. Jag visste knappt vad skolios var liksom. Efter 2 olika röntgen fick jag sitta i ett rum och vänta i en evighet på en läkare.

När han kom in sa han att han inte visste varför jag hade ont i ryggen men att jag däremot hade 30 grader skolios (som nu senare visade sig vara 36 och 34 grader).
Då tänkte jag bara, eehh va? jag hade ju bara lite sne rygg?
Dock kunde han inte bestämma sig för om han skulle låta det vara eller sätta in en korsettbehandling. Efter att ha dragit en en andra läkare i det hela hade dom bestämt sig. Dom skulle sätta in en korsettbehandling innan sommarlovet. 
Efter det skickades jag vidare till sjukgymnasten som visade mig en korsett. Den var inte alls som jag hade föreställt mig. Den såg bara otroligt obekväm ut. Jag tror inte att jag riktigt fattade vad det hela innebar. Efter att sjukgymnasten förklarat lite om hur man skulle använda korsetten så fick jag åka hem igen, som i mitt fall var att åka direkt till skolan. Det blev några tårar på den första lektionen efter det. Det var liksom då det sjönk in. Jag kände mig tom, varför hade inte skolsköterskan skickat vidare mig i tid? då hade det ju aldrig blivit så här snett.

Inte förens den 28 juni fick jag min korsett. Alltså 2 månader senare.







KOMMENTARER

Kommentarer
Elina

Ja dety hoppas jag! Lycka till!

2010-09-15 21:00:25
URL: http://elinaryttbergs.blogg.se/
Michaila

Sv. Tror inte att hon använder korsett längre :P hon gjorde det förut en sväng vet jag:) aa http://caliita.blogg.se :)

2010-09-16 13:15:27
URL: http://michaila.blogg.se/
Joseé

Vilken historia!

Allt bra med dig/er idag? :)

2010-09-16 15:48:09
URL: http://josee.webblogg.se/
nathalie

så kände jag också, om hon bara upptäckt det tidigare... fick aldrig gå på någon ryggkontroll i 4an som hon påstod, men det borde vara varje år FRÅN fyran, man växer ju lixom ganska mycket mellan 4an och 7an/åttan.. :(

2010-09-22 18:54:38


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback