Uppdaterad från aileen

Nu så kommer lite uppdatering ifrån mig. Jo, så idag var jag på sjukhuset för att ta röntgen bilder och prata med min läkare. Hmm... ja, det gick väl okej. Min nedersta krök hade inte ändrat något på sig vilket var skönt att höra men min översta krök hade tyvärr ökat med ett par grader.

 Men det som är så intressant just nu är att om man kollar på min rygg och kopplar bort röntgen bilder och sånt så ser ryggen hyfsat bra ut - vad beror det på? Man förväntar sig att man ska se en väldigt sne ryggrad när man har krökar som är ganska stora men min ryggrad ser inte så jätte sne ut som man förväntar sig efter att ha kollat på röntgenbilderna, om man kollar med ögat liksom.

 Jag har iallafall tillsammans med läkare kommit överens om att vi ska träffas igen om 6 månader och se hur vi ska göra då och eftersom jag för tillfället mår väldigt bra och inte har besvär utav min skolios så har vi inte riktigt planerat en operation än och det är något jag helst skulle vilja undvika. Jag tänker helt klart fortsätta att träna som jag gör och när jag och min sjukgymnast pratade idag tänkte vi att vi skulle lägga in lite tyngre övningar till mitt program och satsa på övre kröken mera, alltså jobba mer med min svagare sida där. 

För tillfället kan jag inte säga så mycket mer. Men i vilket fall så är det sååå värt att lägga ner mycket tid på träning. Att stärka upp sina muskler är oerhört bra. Det tycker jag att du som använder korsett, blivit opererad eller ja, du som helt enkelt är en skolios patient bör börja med. Man mår bra av det - och det är faktiskt det viktigaste. För tillfället vet vi inte om träning är en lösning men för mig är det de idag iallafall tycker jag, och utveckling av skoliospatienters behandling pågår ju än idag. Vi får helt enkelt vänta och se! 😊


Om ni har frågor, funderingar eller vill ha tips eller något så tveka inte på att kontakta mig på: [email protected] 
Det vore jätte kul att få höra om vad ni tycker och så med om det här. 
Kram, Aileen 



KOMMENTARER

Kommentarer
Anonym

I nionde klass så konstaterade man att jag då hade lätt skolios,ena höften satt lite högre upp än den andra,har alltid varit så. Jag började att träna spinning för 3 år sen,gick över till att dansa zumba o sen efter ett litet tag så började jag styrke träna. Har en rotation i höger bröst rygg o nu det senaste året har det blivit värre med min kropp. Knappt nån muskel kontakt på vänster sida o knappt några muskler där så man ser vänster höften tydligare. Varit hos sjukgymnast men vissa övningar som jag fått där känns inte bra. Min högra axel faller fram för rotationen gör att jag är kort i muskeln o senorna från axeln o upp i halsen/öra o muskeln upp till ögat. Jag mår så dåligt nu o vet inte hur jag ska göra,vad är nästa steg liksom? Jag blir så ledsen o rädd när kroppen inte fungerar. Jag har fått sagt till mig att massage kan vara ett alternativ så ska ta kontakt med en massör. Men vad kan jag göra själv? Är snart 33 år gammal o har en dotter på 6 år o vill ju göra saker med henne. Har tänkt på att det ena benet e kanske längre än det andra men var inget som sjukgymnasten påpekade.

2015-01-21 17:39:49


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback