Journal hos skolsköterskan

Idag när jag var hos skolsköterskan passade jag på att fråga lite om jag kunde få läsa i min journal från min gamla skola där min skolios upptäcktes. Hon rotade fram lite papper och på de kontroller som hade utförts i 2an och 4an så visades det inga tecken på skolios. Nästa gång det kontrollerades var när jag gick i 8an men där fanns inte heller några anteckningar från det, även om jag vet att skolsköterskan då hittade min skolios och sa att hon skulle följa upp det senare (Vilket hon inte gjorde). I senare anteckningar stod det att jag hade sökt upp henne pga smärta i ryggen ut mot höger skulderblad (Där jag har ont än idag) och att jag tidigare visat tecken på sned rygg. Ännu en senare anteckning visade att jag sökt henne ännu en gång för smärta i ryggen och hon beställde då en tid till skolläkaren. Från besöket med skolläkaren stod det att jag visade en tendens till skolios och att remiss till Sahlgrenska hade skickats. Det stod också att skoliometern visade 7 i bröstryggen och 5 i ländryggen. Skillnaden på mina händer när jag lutade mig fram och lät armarna hänga, var ca 15 cm. Jag ömmade i bröstryggen ut mot höger skulderblad när han klämde på min rygg. 
 
Jag kan för mitt liv inte förstå hur dom vid detta tillfälle kunde säga till mig att det inte var så farligt, bara ca 7 grader men att de skulle skicka mig vidare ändå. Jag minns den gången 7 månader senare när jag hade kommit hem från sjukhuset och fått min diagnos (Ja det tog 7 månader innan jag fick träffa en läkare på sjukhuset och göra en röntgen). Jag gick till skolsköterskan samma dag och berättade att jag hade över 30 grader på min rygg och skulle få en korsett. Hon sa något i stil med jaha. Jag drog med mig min syster dit i och med att vi var tvillingar, och hennes rygg visade ca 5 eller 7 grader på skoliometern och hon ansåg det inte nödvändigt att skicka henne vidare till ortopeden utan sa bara åt henne att kontrollera det på sin nya skola på gymnasiet sen (Detta var i slutet av 9an). Skolläkaren hade vid samma tillfälle sagt till min syster att han blev chockad när han fick höra att min krök hade ökat så mycket på den tiden. Från 7 grader till 36. Jag blir så irriterad att både en skolläkare och en skolsköterska fortfarande tror på att en skoliometer visar ryggens krökning. Det enda en skoliometer visar är lutningen på revbenen, alltså revbenens påverkan av ryggen. Åh vad arg jag blir på okunniga skolsköterskor och läkare. 
 
I min journal vid ett tidigare tillfälle, en av de första gångerna jag sökte upp henne på grund av ryggont att hon hade bett mig uppsöka en vårdcentral eftersom det inte fanns någon skolläkare. Även här visste hon om att min rygg var lite sned, men istället för att remittera mig valde hon att skicka mig till vårdcentralen på eget bevåg. Min skolsköterska frågade mig idag när vi satt och läste detta om jag kom ihåg om jag hade uppsökt en vårdcentral vid det tillfället. Jag svarade att ja det minns jag så väl. Jag gick till min vårdcentral och träffade en läkare på grund av min ryggvärk. Jag fick ta av mig tröjan och han klämde lite på ryggen och sa sedan åt mig att gå till en sjukgymnast. Tack för hjälpen. Även här kan jag inte förstå hur han tänkte. Där kommer jag en tjej med ont i ryggen som är i precis rätt ålder då skolios brukar upptäckas. Ändå gör han inte ett böjtest på mig. Detta var bara några månader innan min skolios diagnostiserades, och ändå ser inte en fullt utbildad läkare att jag lider av skolios. Förlåt men detta är skamligt. Sveriges sjukvård är verkligen skamlig när det kommer till vissa saker. (Inte alltid, ibland är den underbar, ville bara förtydliga det). 
 
För att lätta lite på stämningen i detta deppiga och arga inlägg får ni här en bild från den tiden vi just befunnit oss i i min text. Här är från när jag gick i nian (Härligt att man inte ens ser en dag äldre ut såhär tre år senare haha. Kommer nog alltid se ut som om jag vore 12) 
 

KOMMENTARER

Kommentarer
linda

usch blir så arg att inte skolhälsan tar et större ansvar när det gäller att kolla skolioser! Usch :(

Jag menar ju fortare dom märker den är ju chansen större att dom ska hinna behandla den i tid! <3

styrkekramar <3

Svar: Ja men visst är det så <3
Skoliosbloggen

2013-03-25 21:06:50
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se
ellen

Skolsköterskan i min lågstadieskola upptäckte min skolios när jag va 7 år, gjorde dom nått åt saken eller ens sa något till mina föräldrar? Nä. Blir så.. ekgh waaah, sur. Fick höra det på gymnasiet när skolsköterskan där läste igenom hela min "skoljournal" från första klass.
Och hon på gymnasiet va inte heller den klokaste, ba "har du talat om för dina föräldrar att du har skolios?", o så ville hon skicka en remiss till sjukhuset trots att jag sa gång på gång att jag visste va som va fel x) visste inte om jag skulle skratta eller gråta, vad fan tror hon haha, ba nä, upptäckte det själv, gick på alla röntgenundersökningar osv själv eller ;D

Svar: Åh jag blir så sur på Sveriges skolvård! Åhh jag säger bara en sak, de borde utbilda bättre skolsköterskor ;)
Skoliosbloggen

2013-03-25 23:01:50
URL: http://duumbass.blogg.se
Sofie

Känns som att du skriver om mig. Sjukt att Sveriges vård, särskilt skolans kan vara så dålig på vissa punkter (och även underbar på vissa som du skriver). De borde ju vara väl medvetna om skolios som ändå är så pass vanligt i skolåldern...

Svar: Ja men visst är det så! Det är verkligen skamligt...
Skoliosbloggen

2013-03-26 13:33:17
URL: http://Http://enmedskolios.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback