Tantgympa

Har börja att träna, och det var allt på tiden! Tantgympa två gånger i veckan, woho! Nu kanske ni tänker att nää det är väl ingen träning, men jo det kan jag allt tala om att det är det! Det är håll igång i 1 timme i sträck och jag är slut efter halva passet. Det är blandat balans, kondition och styrketräning. Det är många övningar som jag tyvärr inte kan göra pga av ryggen men jag kämpar på. När det är situps lyfter jag på huvudet så fint haha så jag försöker allt så gott jag kan, även om ryggen inte går att böja!
.
Har precis kommit hem från ett pass och ajaj vad ont jag har i ryggen. Det är vid mitt högra skulerblad där jag haft ont i typ 4 år nu som jag har ont. Känner av det varje dag, men lite extra blir det allt när jag arbetar med min högerarm och det partiet. Det känns som någon står och trycker skit hårt intill ryggraden, inte speciellt mysigt. Jag tror tyvärr aldrig att denna smärtan kommer att försvinna då jag haft den så länge och ingen operation har hjälpt. Den enda periodern jag var helt smärtfri där var när jag hade min korsett. På det sättet var det de bästa 8 månaderna sedan jag började få ont i ryggen, men samtidigt de 8 värsta. 
.
Specifika övningar när jag får ont intill skulderbladet:
 
  • Ligga på mage och "simma" med armarna utan att nudda golvet med dom.
  • Stå på alla fyra och lyfta höger arm rakt framför sig och vänster ben ut. 
  • Stå på alla fyra och vrida upp höger arm för att sedan sträcka ut under sig.
  • Ligga på mage och sträcka armarna framför sig
Lyft motsatt arm och ben
 
Det är alltså när jag använder högerarmen framför mig eller liknande som jag får ont. Sjukt störande och i de situationerna känner jag mig verkligen handikappad. Känner mig även lite svagare i den armen. 
.
Menmen, nu ska jag köra på träning fram till sommaren och hoppas att stärkta muskler ska göra susen och ta bort smärtan! Ska även prata med rune om det vid mitt sista återbesök. Har inte brytt mig om att nämna det innan då jag hela tiden gått och väntat på att det ska gå över, och dessutom har jag ju haft andra problem så som den smärtsamma punkten vid vänsterstaget. 
Det var för just denna smärtan som jag började med sjukgymnastik några månader innan min diagnos skolios. Jag gick hos en sjukgymnast två gånger i veckan i nästan ett år, och ändå blev det ingen förbättring. Det är så tråkigt att det inte hjälper trots alla försök!
.
Mer update om detta om några månader då jag blivit lite mer vältränad!
 
 
 
 

KOMMENTARER

Kommentarer
Tove

Jag brukar också få ont efter träning. Var på ett core-pass på Friskis och Svettis. Det var jätte frustrerande för min rygg klarade nästan inga av ryggrörelserna trots att jag inte ens är opereras. Och sen fick jag ändå jätte ont efteråt.

Har några frågor;-) fick idag reda på att jag ska opereras inom tre månader och jag undrar om man har kateter(stavning?) och hur det är? Var det var läskigt att bo på sjukhus? Hur länge var du borta från skolan? Och vad tycker du om operationen? Ångrar du dig? Kan du böja dig ner( t.ex när du ska plocka upp något)?
Ganska många frågor men skulle vara väldigt tacksam för svar!:)





:-(:love:

2013-02-19 22:16:00
Eddaa

Hej :-d har ni planerat skolios träff igen?? Denna sommaren?

2013-02-19 22:18:09
linda

Åh vad härligt att läsa Julia att du är igång med träning! Hoppas att det kan hjälpa dig att stärka musklerna och om du har tur kanske det kan lindra smärtan i skulderbladet också? <3

Jag håller alla tummarna för dig! <3

Usch det är inge roligt med massor med sjukgymnastik flera ggr i veckan och så hjälper det inte alls :( Känner igen det så mycket!

Kämpa på!

styrkekramar <3

Svar: Ja men verkligen! :) Tack fina <3 Visst är det tråkigt när sjukgymnastiken inte hjälper trots allt slit :( Kraam <3
Skoliosbloggen

2013-02-20 07:09:00
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback