Ergonomi

Nu när jobbar så mycket och lyfter tungt känner jag hur viktigt det är att tänka på hur man lyfter och vilka tekniker man använder. Jag har väl hela tiden haft inställningen om att min rygg ändå är ihopskruvad så att jag inte kan skada den ändå, men det är väldigt lätt gjort att man skadar ländryggen, vilket jag har fyra o-opererade kotor i. Jag kan få diskbråck och liknande precis som alla andra där, och dessutom ligger det mer press på de kotorna pga av det opererade området ovanför. Det är viktigt för ALLA att man lyfter rätt. Vi vill inte skada ryggen och få mer ont än vad vi redan har, eller hur? 
 
Ska ni lyfta något- Böj på knän och ha en rak rygg. Lyft aldrig och vrid samtidigt. Ska man lyfta något i sidled så rör då på knän och höfter, inte ryggen. Vi har bara oss själva att skylla på annars när vi blir äldre och har kassa ryggar! Mycket viktigt kära vänner! 

På jobbet lyfter vi väldigt tungt och vi får dra mycket i patienter i olika vinklar. Jag försöker alltid att höja upp sängen innan jag drar i någon osv för det avlastar ländryggen. Ofta sliter vi dock ändå då vi kanske ska förhindra att patienter ramlar vid förflyttningar osv. Hur mycket man än försöker går det inte alltid att undvika att det blir fel. Många av mina arbetskamrater klagar över ryggsmärta och många har problem dagligen. Jag vill inte hamna där. Jag vägrar. 
 

KOMMENTARER

Kommentarer
Anna

Hej!
Jag ska opereras i bröstryggen någon gång i höst, och ska då opereras framifrån men jag har inte riktigt förstått exakt hur det går till så jag tänkte om du visste hur det görs? Tacksam för svar, kram

Svar: Hej!
När det görs framifrån går de in från sidan genom revbenen och skruvar från sidan av ryggraden! Om du vill läsa mer från någon som själv genomgått det kan du läsa på denna bloggen http://enmedskolios.blogg.se/, hon har gjort både en främre och bakre operation!
Det som är bra med en främre operation är att de oftast kan ta färre kotor :) Stort lycka till med din operation! :)Kram
Skoliosbloggen

2013-08-19 16:19:02


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback