The Schroth method

Jag vet inte hur många som läst om detta men The Schroth method ska vara någon slags "behandling" mot skolios. Det sägs att genom daglig träning kan man förhindra ryggen från att fortsätta krökas och även i vissa fall få ryggen rakare. Metoden går ut på att man gör övningar ca 30 minuter per dag som ska sträcka ut och skapa balans i musklerna i ryggen.

Eftersom det är obalans i ryggens muskler så blir musklerna starkare på ena sidan och drar hårdare. Detta är vad jag förstår det som varför ryggen blir mer och mer sned. Genom att öva upp de andra musklerna kan man alltså häva denna effekt. 

Jag har läst på många amerikanska bloggar framför allt om denna metod men det är inget jag tittar närmare på. Många är helt emot kirurgi och kämpar alltså för att få fram denna metod i ljuset. Hur effektiv den är har jag ingen aning om, men enligt vissa har deras ryggar blivit mycket rakare av att ha gjort övningar i ett antal veckor!





Den översta bilden visar en tjejs rygg vid två olika tillfällen. Den första var ifrån innan hon började med The schroth method och mätte ca 55 grader. Den till höger visar hennes rygg efter att hon hållt på med metoden ett tag och mäter då ca 35 grader. 
Den nedersta bilden visar en 5 årig kille från innan han började tills 8 veckor med metoden. En enorm skillnad på båda dessa bilder!

Frågan är då hur bra detta egentligen funkar? Vad jag kan se uppnår många väldigt bra resultat, men är detta något som går tillbaka när man slutar att träna? Det känns inte som någon långsiktig lösning om jag ska vara ärlig. Många kallar detta för ett bra alternativ gentemot kirurgi men jag måste säga att det argumentet inte håller. Ryggen kommer aldrig att bli lika rak och jämn som vid en operation, och vid en operation kan man även vara ganska säker på att ryggen håller sig i samma läge. Med denna metod kanske resultatet börjar svikta efter ett tag. 

Vad tycker ni? Är det någon som testat? Kommentera gärna!

Här är en liten video om metoden:
 
 
Mer info finns att läsa på http://www.schrothmethod.com/

KOMMENTARER

Kommentarer
Frida

Jag tycker det är synd att denna metod inte finns i sverige och jag håller faktiskt inte med dig när du säger att denna metod inte är långsiktig och anser att operation är bättre, för det första innebär en operation en risk, det kan alltid hända något och man kan inte direkt säga att skruvar och stag är helt ra för ryggen eftersom det sliter ut den! Jag anser att det är bättre att motverka problemet bakom skolios istället för att operera! Scroth metoden innnebär att man tränar under nårga veckor och sedan får ett program man gör varje dag hela livet, ca 20 minuter/dag, jag skulle hellre välja det än att vara stelopererad för resten av mitt liv! Detta innebär då att man aldrig riktigt slutar träna, jag tror inte denna metod skulle funnits i ca 100 år i flera länder utan att fungera och jag anser att sverige är enormt trångsynt som vägrar ta del av något som funnits så otroligt länge och gett resultat! Korsett borde då inte heller vara långsiktig isåfall , faktiskt ännu värre eftersom man förlorar så extremt mycket muskler av det och när man väl slutar med korsettbehandlingen så finns det inga muskler som håller upp ryggraden och då sackar den ihop ännu mer istället! Jag hade själv en nattkorsett men min rygg förvärrades tyvär så nu är det bostonkorsett och ända sedan jag började behandlingen så har jag gjort min sjukgymnastövningar varje dag som faktiskt är till för att stabilisera musklerna och jag har märkt otrolig skillnad sedan jag började med dem, även när jag bara bärde bostonkorsetten på natten i början! Jag respekterar dina åsikter och vile bara dela med mig av mina, vill även säga att eran blogg är den bääästaaa!! Jag tror dock att kombinationen av träning och korsett är det bästa, speciellt att träna precis när man tagit av sig korsetten eftersom ryggraden inte hunnit gå tillbaks och musklerna tränas efter en rakare rygg! Kramisar

Svar: Tack för dina åsikter! Riktigt kul att höra vad folk tycker och tänker! Och, Tack snälla du, jag blir otroligt glad av dina fina ord, verkligen! <3
Skoliosbloggen

2012-09-07 18:42:39
♫♪ sandra T

åh intressant!

2012-09-07 19:13:28
URL: http://www.sandramusic.blogg.se
♫♪ sandra T

vill börja träna ryggen så det var också jättebra att du la upp videon :)

Svar: Ja men precis jättebra att du vill börja träna lite! :)
Skoliosbloggen

2012-09-07 19:19:38
URL: http://www.sandramusic.blogg.se
Sara

Sv: Åh tack Julia!<3 Värken har sakta avtagit mer och mer. :)

Intressant det där med träningen, hade inte en aning om det :) Hoppas allt går bra med din praktik!<3

Svar: Vad skönt att höra! Blev lite orolig att det hade hänt något! <3 Ja det är väldigt intressant! Om jag inte hade vart opererad redan hade jag velat testa det :D
Skoliosbloggen

2012-09-07 20:43:21
URL: http://atthaskolior.blogg.se
frida

Så vill jag säga en sak till hehee, jag tycker du verkaar som en super snäll, gullig och omtänksam tjej Julia!:love::-P

Svar: Åh men tack vad gullig du är :D Gud vad glad jag blir <3 Du verkar himla gullig du med :D
Skoliosbloggen

2012-09-07 21:33:18
linda

jag håller helt klart med dig om att metoden verkar inte vara något som man kan förlita sig till 100 procent säker på. Men jag förtår dom som absolut inte vill opereras som testat det i de samanhanget, men jag skulle inte våga förlita mig helt på det! För som du säger det verkar ju som att man måste då fortsätta med övningarna hela tiden, och vad händer då om man slarvar osv. Så jag personligen skulle tro mer om op :D <3

kramar <3

Svar: Jag tror vi tänker ungefär likadant ja ;) Tack för din åsikt! <3
Skoliosbloggen

2012-09-08 10:25:13
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se
ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!

Hade inte ens hört talas om det där innan... Det låter nästan för bra för att vara sant men det fungerar säkert för vissa! Men för min lillasyster som hade väldigt krökt rygg var nog bästa sättet en operation ... :love:

Svar: Ja precis, vid stora krökar är det nog bäst att operera :D Kram!
Skoliosbloggen

2012-09-09 13:47:52
URL: http://adaras.se
Katie

Jag fick något liknande träningsprogram då jag gick på Skoliosenheten. Jag lärde mig att parera upp mina krökar o musklerna stärkte upp ryggen men när jag fick min Anorexia och slutade med gymnastiken så slutade jag med mitt program, jag orkade inte bry mig och idag är jag tillbaka på ruta ett. Tyvärr.
När jag fick veta att jag hade Skolios sa de att jag snart skulle sluta att växa inom ett år så jag fick träna ryggen men jag växte i ytterligare sju år och idag har läkarna sagt att jag skulle haft korsett iaf.
Men det går inte att göra någonting åt nu mer än att stödkorsett typ diskuteras att jag skall ha vid fysiskt tungt arbetspass... Inte så roligt men får se vad som sker.
Eftersom mina krökar gick helt tillbaka o t.om. blev värre efter att jag slutade träna tror jag inte på det där med träning..... Men ja, det är vad jag tycker med min erfarenhet.

Hoppas du har en fin helg Julia :-)
Puss! Katie

2012-09-15 16:50:17
URL: http://everymomentisamemory.blogg.se
titti

Hej!
Jag och min dotter kom hem igår från återbesök i London på scoliosis clinic SOS. Vi var där i 4 veckor i somras och hon tränade från 10.00 till 17.00 mån-fre. Därefter har hon tränat här hemma 45 min/dag. Enligt röntgen här i Sverige, 3 månader innan London hade hon 38 grader lumbalt och 30 grader thorakalt. Hon röntgades åter här hemma för två veckor sedan. Nu är den lumbala 21,3 och den thorakala 26!! Hennes läkare var helt perplex. Hon var tidigare eventuellt aktuell för operation pga snabb försämring. Nu behöver vi bara göra en kontrollröntgen om 1 år. Vi är så lyckliga!!

2013-12-15 11:40:03
Vincent

Hej

Fick just reda på att min dotter som fyller 12år om bara några dagar har skolios,,,19 grader ,e det mycket och vad har man att vänta vad som kommer att hända i framtiden ,,,jag tycker att korsett låter mycket påfrestande för en ung person som min dotter 23 timmar med korsett i flera år ,,,operation låter oxå osäkert eftersom det verkar som dem inte garanterar att det blir bra,,,

Mvh vincent

2015-12-03 00:16:29


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback