Ct

I brist på annat att skriva om tänkte jag idag skriva om ct röntgen. Ct kan också kallas datortomografi.
Denna röntgen gör man oftast innan man ska opereras (iallafall på Sahlgrenska) för att se att allt ser bra ut och för att de ska kunna planera lite inför operationen.
.
När man gör en ct är det som en vanlig röntgen, fast lite annorlunda. Man får ligga på rygg med armarna ovanför sig samtidigt som man åker igenom en liten grej som liknar en cirkel. Det är inget rör, utan mer en fjärdedels rör haha. Maskinen visar när man ska hålla andan och när man får lov att andas. Det tar några minuter och man åker fram och tillbaka genom den där grejen. Snett bakom en sitter personalen framför en dataskärm i ett annat rum och kollar på bilderna!
.
Skillnaden på denna röntgen tror jag är att dom kan se 3 dimensionellt, alltså hela bröstkorgen osv. I min journal såg jag att dom bara genom den röntgen kunde mäta lutningen på framsidan av mina revben.
.
Så för er som ska göra en ct, nu vet nu hur det går till! Här kommer lite bilder på den dom har på Sahlgrenska som jag tog när jag skulle dit efter op och röntgas! Ni får även se min röntgenbild som togs med ct dagen innan op!
.


KOMMENTARER

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback