Återbesöket

Ja! Idag kl 8:20 var det ju som sagt dags för det första återbesöket sedan operationen. Missade en del av praktiken men det gjorde mig inte så mycket! Träffade Janna i väntrummet, i korridorerna och lite överallt så det var skönt att fördriva lite väntetid tillsammans! Fick inte vänta på röntgen riktigt såååå länge som man brukar få så jag var  nöjd! Träffade också en tjej som jag pratat lite med inne på Skoliosifokus. Trevligt!

Idag var det ju som sagt inte Klas jag skulle träffa, utan Rune som opererade mig. Allt såg jättebra ut så det var jätteskönt att höra! Är så himla nöjd med resultatet! Översta kröken är 6 grader och nedersta 16. Det är ingenting! Jag var jätteglad! 
Kände att jag inte ville dra upp varenda litet ställe jag har ont på så jag nämnde bara att jag hade ont vid det högra staget, vilket skulle gå över snart. Jag ser fram emot den dagen! För övrigt tog vi bara lite bilder sen fick jag följa med in och se min röntgenbild! 

Som den jobbiga patient jag är ställde jag nog sisådär tusen frågor. Rune tyckte att jag var en frågvis en, Haha stackars människor som får mig som patient! Fick reda på att krökarna är ca 10 grader mindre när man ligger ner, vilket jag gjorde på min sista tagna bild dagen innan. Så om jag fattat det hela rätt borde min krök vart runt 50 eller lite mer när jag opererades. Precis som Rune sa när jag frågade efter operationen också. Det spelar ju dock ingen roll nu, för nu är jag näst intill fri från skoliosen! 

Vi stog inne vid hans dator och jag tvingade stackarn att mäta varenda liten krök haha. Så nu vet jag hur det går till också! Fick även se lite bilder från Datortomografin som togs innan operationen! (Ct). Det var jättehäftig att se hur roterade kotorna var! Sneda och roterade haha. Eftersom han tyckte att jag frågade så mycket berättade jag att jag var intresserad och att jag hade denna bloggen. Jag fick skriva ner bloggadressen så att han kunde gå in och läsa sen. Så hej Rune, om du läser detta! Till sist lyckades jag få med mig två röntgenbilder hem också. Jättesnällt att han ville fixa det åt mig! Glömde dock fråga hur man beställer resten men det kan jag fixa en annan dag. 

En annan rolig sak var när jag satt ute i väntrummet. Då kom klas (Min gamla läkare) förbi. Han tittade lite konstigt på mig och mumlade någonting om att nej jag var väl inte sundrström. Jo sa jag då, det är jag. Jag tycket väl att jag kände igen dig sa han då! Haha lite roligt att han känner igen mig av alla patienter tänkte jag. Vi har bara setts tre gånger utspritt på drygt två år. Senaste gången var ett år sedan. När han sedan kom ut från en patient stannade han till hos mig och pratade lite. Han frågade om det var jag eller min syster som skulle opereras så jag fick berätta att jag redan hade opererats osv. Han kom ihåg mig och min syster eftersom vi var tvillingar och hade spegelvända skolioser. Han sa att han brukade visa upp våra bilder ibland. Lite roligt att han kommer ihåg oss haha! Jag passade även på att fråga hur det kom sig att det inte var han som opererade mig och då sa han att det nog berodde på att Rune hade fått en lucka eller något liknande (Precis som jag trodde). Han sa också att jag skulle vara glad över att det blev rune för att han är så duktig på skoliosoperationer, en av de bästa. Så ja, glad är jag allt! Tack Rune!

När jag var klar hos rune var det meningen att jag var klar där tydligen. Som den jobbiga patient jag är nöjde jag mig inte med det utan lyckades få ett besök med sjukgymnasten också som man alltid brukar träffa när man är där. Jag berättade hur ont jag hade vissa dagar när jag jobbat osv. Hon gav mig några övningar att göra samt ordination om att ta raska promenader. Därefter förklarade jag också och visade stället precis intill ryggraden vid skulderbladet där det gör så ont. Hon klämde och kände och sa att om det hade vart någon muskelgrej så hade det vart skönt om man masserade där på och inte gjort ont som det gjorde nu när hon tryckte. Dock skulle jag inte börja med några övningar där nu eftersom det var lite för tidigt efter operationen. Jag ska bli kallad tillbaka till henne om 2-3 månader så det känns skönt att få lite hjälp! Eftersom hon också är sjukgymnast uppe på avdelning 16 så kom vi överens om att höras lite när vi ses där uppe och se om vi ska lägga till några övningar om några veckor. Superbra!

SÅÅ, nu till den bästa nyheten av allt.När jag berättade för Rune att jag skulle ha praktik på avdelning 16 erbjöd han mig att vara med på en skoliosoperation på måndag. SÅÅÅ KUUUUL. Jag blev så himla glad! Så på måndag ska jag få se en skoliosoperation live. Det kommer vara det mest intressanta jag någonsin gjort! Jag älskar sånt här! 

Min bild från datortomografin! 





KOMMENTARER

Kommentarer
ellen

Åh, va kul för dej :D

Svar: Verkligen :D
Skoliosbloggen

2012-08-21 19:24:53
URL: http://duumbass.blogg.se
Emma van den Akker

gud vad skönt att det har gått bra för dig, så glad jag blir! :)
och åååh vad coolt att du ska få se en operation! så häftigt! :D

Svar: Åh tack snälla! :) Ja det ska bli riktigt häftigt faktiskt :D
Skoliosbloggen

2012-08-21 21:08:34
♫♪ sandra T

åh julia du är så grym! :)

2012-08-22 00:33:50
URL: http://www.sandramusic.blogg.se
Anonym

ÅÅHH SÅ GLAD FÖR DIN SKULL :D <3

Svar: Tack Janna :D Så glad för din skull att du snart ska opereras :D <3
Skoliosbloggen

2012-08-23 21:17:07


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback