4 månader post op!

För en gång skull börjar jag med att skriva, herre vad tiden flyger iväg! Snart har det gått ett halvår sedan min operation. Eller ah, snart och snart haha men ja! Det är inte långt kvar! Efter ett halvår är det mycket man får lov att göra igen. Det ser jag fram emot!

Så till hur jag mår nu då. Jag mår fint om man bortser från vissa grejer som gör ont. Jag känner inte längre att jag behöver vara rädd om ryggen på samma sätt, den tål väldigt mycket! Sen börjar jag känna av att jag är opererad mindre och mindre. Jag antar att jag är så van vid det nu att jag glömt bort hur det kändes innan. Det är ganska läskigt hur bekväm man bli med det nya att man glömmer bort hur hemskt det kändes varje dag innan op. 

Ärret börjar blekna mer och mer. Jag antar att det är något bra, men samtidigt vill jag inte att det blir alltför osynligt i slutändan. Det visar min historia och jag är stolt över den. Det skulle vara tråkigt om det bleknade bort nästan helt! 

Förlåt för kassa bilder men min syster har inte kunnat hjälpa mig och ta en ny de senaste dagarna så det har jag fått sköta själv ;)





Hur mycket ärret syns beror lite på i vilket ljus det faller.

Ps. Åker bort tills på tisdag så vi får se hur uppdateringen blir! Ha det bra sålänge! :)
 
 

KOMMENTARER

Kommentarer
linda

åh du är så stark finis! <3 :)

massor med kramar <3

Svar: Tack fina du<3
Skoliosbloggen

2012-08-03 11:51:37
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se
elaine löfdahl! :)

vad fint ärret blivit! :)

2012-08-03 16:15:30
URL: http://alenie.blogg.se
ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!

Klart du ska vara stolt!!<3

Svar: åh tack <3
Skoliosbloggen

2012-08-03 22:57:12
URL: http://adaras.se
Emma

Hej Julia!

Jag har en fråga angående hur ont du har haft det före operationen och hur ont du har det nu efter operationen. När har du som mest ont nu både före operationen och efter operationen? Vad gör du för att undvika att ha ont?

Jag ska opereras på Sahlgrenska 15 oktober och jag har ju mina små knep för att undvika så mycket som möjligt att ha ont. Vad är dina knep? :)

2012-08-05 00:02:30
URL: http://ekuczerski.blogg.se
julia

Hej! Jag är 15 år och i slutet av 2011 fick jag reda på att jag har skolios och ska opereras någon gång nu i höst. Jag var, och är, rädd för hur operationen ska gå och hur allt kommer bli efter operationen.. Jag är rädd för att jag inte kommer kunna göra samma saker som jag kan nu, att allt ska förändras och bli helt annorlunda..

Hur som helst, jag kollade runt lite på internet och hittade eran blogg för några veckor sen och sparade den direkt bland mina favoriter. Att läsa om hur erat liv med skolios är stärker faktiskt mig själv och får mig tänka mer positiva tankar än vad jag tidigare har gjort. I våras när det bestämdes att jag skulle opereras tänkte jag hela tiden på vad som skulle kunna gå snett under operationen, det gör jag fortfarande ibland, men inte alls lika mycket som i början. Men ja, jag ville bara säga tack, tack för att ni har den här bloggen, att vi läsare som också har skolios får ta del av hur det är för er. Tror inte alls att det bara är jag som tycker såhär. Ni är grymma!

Svar: Hej Julia!
Tack för din kommentar! Jag är säker på att din operation kommer att gå superbra och i slutändan kommer du märka att det inte var så farligt som man trott :) Vart ska du opereras? Om du har några som helst frågor får du jättegärna fråga mig, lägg till mig på Fb om du vill, Julia Sundström :)

Tack snälla för dina värmande ord. Vi är jätteglada för att du hittade hit och uppskattar vår blogg! Din kommentar gjorde oss verkligen jätteglada!

Många kramar till dig <3
Skoliosbloggen

2012-08-05 01:20:43
Amanda

Hej! Jag tycker precis samma sak. Jag gillar mitt ärr och är satans stolt över det, det bevisar att jag är stark. Jag har dock inte gjort samma operation som du utan ett nyare alternativ som jag började med när jag var 12 år :) du är bäst! Hejdå

Svar: Det är jättebra att du är stolt över ditt ärr! Jag tycker att alla borde vara det! :) Vad är det för operation du gjort? :) Tack ad söt du är! Kram
Skoliosbloggen

2012-08-06 23:26:19
A

Ser ju hur fint som helst ut, jättefin blev din rygg. Hamnade på din blogg för jag sökte rubt lite på nätet om utåtstickande revben, det är nämligen så att ena mott revben sticker ut lite mer än det andra och min muskulatur är även bättre på min högra sida. Tänkte att kanske har jag någon lätt skolios? För jag läste om att skolios kan påverka revbenen också? Är 20 år kille som styrketränar, tycner du jag borde kolla upp min rygg? Kan det bli värre?

2012-09-10 17:01:52
A

Ser ju hur fint som helst ut, jättefin blev din rygg. Hamnade på din blogg för jag sökte rubt lite på nätet om utåtstickande revben, det är nämligen så att ena mott revben sticker ut lite mer än det andra och min muskulatur är även bättre på min högra sida. Tänkte att kanske har jag någon lätt skolios? För jag läste om att skolios kan påverka revbenen också? Är 20 år kille som styrketränar, tycner du jag borde kolla upp min rygg? Kan det bli värre?

Svar: Tack snälla!
Sticker ditt revben ut på framsidan eller på baksidan? Det kan mycket väl vara så att du har en mild skolios. Googla på adams forward bending test så kan du se vad du ska kolla efter på din rygg :) Men lite symtom på skolios är en "rib hump" på höger sida av ryggen som syns extra mycket när man böjer sig framåt. Ena axeln är längre ned och ena sidan av midjan är mer indragen :)

Om du inte märker att din rygg är väldigt sned tror jag inte att det är något du behöver kolla upp. I din ålder är det inte heller så troligt att det skulle kunna bli värre om det nu är skolios :) Tack för att du lämnade en kommentar och du är välkommen att höra av dig igen om du undrar över något mer!
Skoliosbloggen

2012-09-10 17:05:01
A

Det är på framsidan det sticker ut lite på vänster sida, ddt märks nästan bara när jag ligger ner på rygg och kollar ner på magen faktiskt.. En annan grej jag upplever är att på min vänstra sida på ryggen sticker ett ben ut mer än på högra, skulderbladet vet då inte om det har med muskler att göra. Jag vet ju att ingen är 100 % symmetrisk och kanske är töntigt av mig att komma med det här 'problemet'. Gullig du är som svarar iallafall jag frågar dig för det känns som att du vet efter det du gått igenom. Går det att kontakta dig och prata någon annanstans än här på bloggen? Må bäst

Svar: Jaha okej! Det låter till viss del som skolios men ändå inte riktigt! Om du är orolig kan du självklart kolla upp det! :) Jag finns på fb om du vill skicka meddelande där. Julia sundström! Tack för din kommentar!
Skoliosbloggen

2012-09-10 23:12:05


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback