Till matilda

Matilda om Ensam hemma:
Hur har de "sytt igen" ryggen? Jag hade häftklamrar, tror jag man kan kalla det. Och fy i helvete vad det gjorde ont att ta av dom haha. 
Intressant det där med mensen! Jag fick det några dagar efter operationsdagen nu när jag tänker efter.

Svar: Jag har några stygn som löser upp sig själva efter ett tag vilket jag tycker är jätteskönt. Jag var rädd att jag skulle få sånna agraffer som du fick men jag blev jättelättad när jag slapp. Kan förstå att det gjorde ont! :/ Ja det kanse inte är något man tänker på har att göra med operationen eftersom man aldrig hört något om det innan men så är det! :D
Kram!
.
PS Sen vill jag tillägga till de som undrar att Mensen kommer inte förns kanske dag 4-5 och då är man fri från katetern och kan gå på toa själv! så det är inga problem:)

KOMMENTARER

Kommentarer
mathilda

hur gör man om man får mensen då när när man precis har operererats? man kan ju inte direkt resa på sig och byta binda/tampong haha

2012-04-12 17:43:23
Anna

Jag opererades för 2 veckor sedan och fick mens på uppvaket, dvs samma dag som operationen. Jag var orolig för det innan, att det skulle bli jobbigt/pinsamt, men ärligt talat - det är verkligen inget man bryr sig om när man väl ligger där. Jag minns bara att någon sköterska nämnde att jag hade fått mens, sedan bytte de trosor på mig och satte i en jättebinda, haha. Resten av sjukhustiden bytte de trosor/binda någon eller några gånger om dagen, jag behövde inte bry mig någonting alls utan det fixade de. De var snabba också så man märkte knappt något. :)

2012-04-12 20:13:46
Katie

Jag får nog lämna in ett par ord här angående agraffer. Jag tar bort agraffer så gott som dagligen på mitt jobb på mina patienter, de har opererats för höftfrakturer mina patienter.



Ingen av mina patienter de senaste fem åren (sedan jag började som undersköterska) har sagt att det gör ont att ta bort dem. Det känns, men jag har iaf inte mött någon som tycker det gör jätte ont. Det kan visst ske, som det skedde för tjejen ovan. Men som sagt. Sågott som dagligen i fem år och jag har inte mött någon som sagt att det gör ont. Sedan blir ärren efter att man sytt igen operationssår med agraffer mycket mindre och finare än med vanliga suturer.

Men alla läkare använder sig av olika. Vissa av suturer, andra agraffer. Sedan är det kanske så att det beror på vem och hur man avlägsnar agraffer om det gör ont eller inte. Man har olika långa år av erfarenhet eller hur man skall förklara det ;-)



Jag har blivit opererad flera gånger ( inte pga min rygg ) utan av andra orsaker. Då har jag blivit sydd med suturer. Tyvärr har fyra av sex op-sår spruckit lite pga suturer.



Jag är för agraffer kan man lugnt säga ;-) men suturer är bra det också absolut! Det säger jag inget om men mer fördel med agraffer. Tycker jag sedan tycker alla inte likadant. Så är det ju :-)



Hör av mig någon dag Julia!!!

Kramar om starka dig massor!!!!!

Katie

2012-04-12 21:54:09
URL: http://katierebekah.blogg.se/
Sara E

Efter min skoliosoperation hade jag agraffer ("häftklamrarna") som höll ihop mitt sår. För mig kändes det typ ingenting att ta bort dem! Det kändes som ett litet nyp ungefär och det gjorde inte speciellt ont. Så ni som kommer få såna efter operation behöver inte vara speciellt oroliga. Det är nog ovanligt att det gör jätteont. :)

2012-04-13 14:51:13


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback