Stora framsteg!

Jag har ju inte hunnit berätta vad jag gjort de senaste dagarna!
I fredags gick jag på min första riktiga promenad. Det blev hela vägen till ica maxi ca 1 km bort. Där gick jag och kikade i lite affärer medans min vän fick bära min väska efter ett tag haha. Sedan gick jag hela vägen hem i regnet så även om jag bara ville springa hem fick jag gå långsamt och bli blöt. Menmen!
.
I fredags kväll kom mamma på att min lillasyster inte hade ett vitt linne till sin dansuppvisning morgonen efter så då fick jag och min syster slänga oss i bilen och åka till Frölunda torg som ligger ca 20 minuter härifrån. Sen fick vi gå väääldigt fort genom hela köpcentret för att komma till H&M innan det stängde. Jag kan inte fatta att jag var ute på shoppingrunda med min rygg men det gick ganska bra! Detta var även den dagen jag bestämt mig för att hey, kanske klarar jag mig utan mina morfintabletter. Jag hade bara tagit två panodil på hela dagen men bestämde mig för att nej det funkar inte så innan jag åkte fick jag ta en morfintablett iallafall.
.
Igår åkte jag bil till min kompis och fick testa på hur det var att knyta skorna utan att ha något att sitta på. Det blev alltså att sitta på golvet som en 5 åring, fast med vääldigt rak rygg och svårt att nå fötterna hur jag än gjorde. Jag tror jag får öva mer på det där!
Sen åkte jag till min lillasysters dansuppvisning där det var så mycket folk att det bara fanns ståplats kvar när vi väl kom in. Jag fick alltså stå och kolla i 30 minuter. Då önskade jag att jag hade haft en handikapp skylt eller liknande.
.
Igår kväll var det dags för min kompis 18 års fest. Jag åkte bil dit och alla var så gulliga och la filtar bakom min rygg och människor jag aldrig pratat med men har på fb frågade hur det var med ryggen osv. Alla var jättegulliga mot mig och lät mig knappt göra något haha!
Eftersom jag äter morfin blev det ingen alkohol för mig och min syster var chaufför så där satt vi med vår coca-cola. Efter det var det dags för kubb och jisses vad snett det blev. Att försöka kasta med helt rak rygg var svårare än jag trodde. Pinnen flög åt alla håll och det var som att jag inte kunde styra mina kast. Väldigt läskigt!
Jag ska väl dock inte klaga då mina vänner var lite lulliga och kastade snett dom med;)
.
Senare mot kvällen när man började märka på alla att de hade druckit liite för mycket hände det grejer. Folk dansade in i mig flera gånger och jag fick vara vaksam så att jag inte skulle bli knuffad och ramla. Många ramlade genom häcken ett par gånger och ville bli uppdragna och jag var tyvärr inte till så stor hjälp, jag hade inte styrkan till att dra upp någon.
Min kompis familj var i huset samtidigt och vi satt i ett party tält utanför. Varje gång vi skulle in på toa ville min vän presentera mig för familjen och släkten med " Det här är Julia. Hon har precis opererat hela ryggen för att hon var helt sne. hon hade SKOLIOS. Dom öppnade hela ryggen och skulle visa på sina släktingar. Hahaha jag hade så kul åt henne, min käre vän som alltid blir så glad och go när hon dricker lite för mycket;)
Kort och gott. Varenda människa på festen visste om vad som hänt med min rygg och varje gång jag stötte på folk frågade dom hur det var med ryggen, även om vi sågs för 5 minuter sen. Sjukt gulliga iallafall.
Klumpig som jag var glömde jag även mina tabletter hemma. Fick två panodil av min kompis men efter kubben kände jag att det inte räckte. Mamma fick komma ner med mina tabletter.
PANIK jag hade bara 4 kvar av dom jag äter. Efter som har jag bara kvar mina tabletter som jag slutade med förra veckan för att jag svettas så otroligt av dom samt känner att jag inte behöver dom sålänge jag har mina kapslar som jag kan ta vid behov istället. Det brukar bli ca 1-3 gånger per dag.
.
Yeahyeah, ska se om jag kan få fler utskrivna imorgon när det är måndag. Mamma pratade med personalen på avdelning 16 igår men dom hade ingen läkare där på helgen som kunde skriva ut så vi får snällt vänta tills imorn. Jag hoppas dom vill skriva ut fler för nu har jag bara en kvar att leva på och sen måste jag ta mina svett tabletter.
.
Men åter till festen. Jag är stolt över mig själv att jag klarade av 6 timmar på en fest med helvilda människor utan att ramla eller få nämnvärt ont i ryggen. Det var riktigt kul att få komma ut och träffa folk igen. Man blir galen av att sitta hemma hela dagarna.
.
Inatt har jag dock känt av ryggen väldigt mycket. Varje vänding har varit smärtsam. Nu när jag tänker efter så märker jag att jag sover som vanligt nu. Jag vänder mig runt på mage och ligger och sover lite hur jag vill. Det är en stor skillnad från tex de första dagarna på sjukhuset då jag fick ringa på klockan och be dom vända mig till andra sidan. När jag vaknade fick jag mödosamt ta mig ur sängen och gå ner och hämta mina tabletter som jag längtat efter hela natten i min jackficka.
Ja man mår väl som man förtjänar så här dagen efter hehe men denna gången är det inte alkoholen som ställt till det.
.
Det har inte ens gått 3 veckor sedan operationen så jag förstår ändå att jag har ont. Jag kanske går för fort fram jag vet inte riktigt. Hade tänkt att jag kanske skulle övningsköra lite idag om jag hinner men jag får se hur jag mår också. Om jag har ont i ryggen idag ska jag nog vänta. Tog en Oxycontin nu (tabletten som jag svettas av och har slutat med) Det räckte inte riktigt med den vanliga dosen idag känner jag.
.
Haha lång och konstig text och ni orkar säkert inte ens läsa hälften menmen:)

KOMMENTARER

Kommentarer
Julia

sv; tack själv! :)

2012-04-22 12:36:57
URL: http://juliaberg.se
• Alicia Rudberg •

Fin blogg!

Hoppas du får en bra dag :)

Kram

2012-04-22 14:27:45
URL: http://aliciajasmine.blogg.se/
Elionia

fin blogg du har :)

2012-04-22 14:32:35
URL: http://elionia.blogg.se/
Emma

SVAR: Tack för alla fina ord! :)

2012-04-22 15:05:27
URL: http://emmalj.devote.se
vadfanskajagheta.se - Uppsalas största blogg

Hej :) Jag har en en tävling där jag lottar ut en chanel väska :) Var jättegärna med och tävla! Du hittar länken till tävlingsinlägget här: http://vadfanskajagheta.se/2012/april/tavling-vinn-valfri-vaska.html



kram!

2012-04-22 16:35:37
URL: http://vadfanskajagheta.se
sanna

Hej tjejen! :)

Vad händer hos dig? :)



Kramar.

2012-04-22 20:00:45
URL: http://erikssonsanna.blogg.se/
janna (:

haha, vad duktig är du alltså! :D

2012-04-23 16:07:55
URL: http://absolutjanna.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback