Shoppat loss på apoteket

Haha nä men nästan så!
Läkaren på vårdcentralen tyckte inte att det var så farligt sa jag skulle avvakta lite till angående rodnaden i ärret. Sen eftersom mina tabletter är slut frågade jag om han kunde skriva ut nya. Han tyckte att morfin var alldeles för starkt så jag fick några tabletter som ligger ett snäpp under de morfintabletterna jag har ätit. Jag får testa och se hur det går eftersom jag redan trappat ner på tabletterna så mycket att jag har ont dagligen men så att det ändå funkar.
Förhoppningsvis blir jag ganska smärtlindrar iallafall. Idag har jag haft väldigt ont hela dagen eftersom jag tog min sista tablett igår och vägrade att ta en svett tablett.  Det innebär att jag fram tills nu bara tagit två panodil, snacka om värk. Jag har legat i sängen hela dagen och väntat på att mamma skulle komma hem och köra mig. Kände att jag inte klarade av att vänta längre så jag gick och tog bussen två hållplatser. Väl inne på vårdcentralen fick jag vänta i över en timma på en hård stol. När jag lutade mig bakåt tog det i på det enda stället i ärret där jag har någon känsel kvar haha.
.
En till grej som gör mig lika förundrad varje gång är hur lite Allmänläkare vet om Skolios. Jag berättade att jag hade haft korsett och han frågade om man blev helt stel av det. Eh ja det är ju liksom en plastgrej som täcker en stor del av överkroppen?
När jag sedan tog av mig tröjan utbrast han förvånat att oj det var ett långt ärr det måste vart en stor operation. Jag har ändå bara tagit 9 kotor det finns dom som har myyycket längre ärr än mig. När han sedan frågade vad dom hade gjort under operationen fick jag förklara att dom hade stelopererat. Då fick jag frågan om det gjorde att jag inte kunde böja mig och haha jag dog lite, dom måste läsa på lite mer om skolios tror jag;)
Han frågade också varför dom valde att operera. Den frågan har jag fått från tre olika läkare på vårdcentralen, precis som att läkarna måste ha hittat en anledning förutom att man är helt sned för att operera.
.
Sist när jag var där och fortfarande stog i kö till operation sa en kvinnlig allmänläkare till mig att det var minsann inte vanligt att man behövde behandlas för skolios och antog att jag inte hade haft någon behandling direkt. När jag sedan berättade att jag hade haft korsett OCH skulle opereras kunde hon knappt tro det för att det är sååååå ovanligt att man behöver behandla skolios. Men jag vet själv att så ovanligt är det inte. Eller jo fast nä. 3 av 1000 drabbas av en skolios som behöver behandlas med antingen korsett eller operation. Men att det är så ovanligt som hon påstår kan jag inte säga för hur kommer det sig då att alla 6 sjukhus i sverige som opererar skolios har en väntetid på 6 månader eller mer. Jo just för att det är så många som behöver opereras för detta varje år.
Sen finns det ju faktiskt de man "glömmer bort". Det är de med andra diagnoser som tex sitter i rullstol. Väldigt många med andra sjukdomar som sitter i rullstol har skolios och det är de som inte vi ser. De är de som vi aldrig får kontakt med och därför kan vi lätt glömma dem. Men, de är en stor del av de 0,3 % som drabbas.
.
Nä nog för mig, här har ni bild på det jag köpt idag:
Kirurgtejp samt mina nya tabletter. Tejpen är dock bara 3 meter och eftersom mitt är är nästan 30 cm kommer den inte räcka så långt om jag ska tejpa ärret i 5 månader:)

KOMMENTARER

Kommentarer
frida

jobbigt med utbildade personer som inte vet nåt om skolios, man känner att de borde vara lite pålästa, haha!



SV: tack!!<3

2012-04-23 20:18:44
URL: http://fridafridolins.blogg.se/
Frida

Oj ska du tejpa i fem månader? Jag har ärr på hela ryggen och jag ska bara tejpa i två månader

2012-04-23 22:01:15
Jouline♡

Nämen gud.. det där var ju lite pinsamt kan jag tycka då man är läkare och frågar dig sådana frågor^^



Det var många månader som du får tejpa men ju längre du tejpar desto fina ärr får man ju också :) Kramar!

2012-04-23 23:23:34
URL: http://stylebyjouline.blogg.se/
linda

hej :) jag känner igen det där att läkarna på vårdcentralen inte kan någonting om skolios, absolut inget! det är så himla jobbigt :( för dom är ju ändå läkare, så man tycker ju att dom bode kunna lite iallafall ;) men men :)



ha en underbar tisdag nu :) <3



kram på dig! <3

2012-04-24 07:09:06
URL: http://www.froggi.bloggplatsen.se
Elin

Tips! i sommar, köp den hudfärgade kiurgtejpen med UV-ljusskydd, så blir ärret snyggare :) Men den sitter som berget så jag brukade sätta den "vanliga" vita under så att den gick att få loss.

Lycka till! :D

2012-04-24 08:08:19


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback