Hur det går till när man sövs

Fick en fråga från Amanda om hur man gör med tröjan när man ska opereras så jag tänkte att jag skulle skriva i detalj hur det går till när man ska sövas. Så här gick det till för mig.
.
Två personal rullade ner mig till operation på morgonen. När man kommer ner får man ligga i en stor sal med massa små "rum" utav skynken så man ligger alltså flera på rad fast med skynken emellan. Där fick jag ligga en stund i min säng med stora gröna gelegrejer som var varma kring mina armar. Det var för att locka fram mina blodkärl eftersom jag är ganska svårstucken. Efter det fick jag ta av mig mina trosor (dom snygga sjukhustrosorna) eftersom dom ska kunna sätta kateter osv. Jag fick också ta ur ena armen så att hon kunde sticka mig i handen och kanske sätta dropp jag minns inte riktigt. Sen fick jag själv gå över från min säng till operationsbordet. Fortfarande i mitt lilla rum innanför skynkena. Jag fick stora varma täcken över mig, och då bokstavligen talat varma. Dom var uppvärmda så att jag inte skulle frysa.
Efter det började dom rulla iväg mig mot salen men tvekade lite när vi närmade oss salen, personen som rullade min säng ropade, är det täckt? Ja svarade dom där inne och sedan fick jag komma in. Det var stora bord längs kanterna med gröna skynken över. Jag förstod då att det var alla verktyg som dom hade täckt för att jag inte skulle behöva se dom och bli rädd.
Därefter gick allt ganska snabbt. Jag fick ta ur även den andra armen ur tröjan (den är öppen i ryggen) Så att de skulle kunna ta av mig den sen. Sedan frågade de mig lite saker om jag var allergisk mot plåster osv. Därefter sprutade de in lite bedövningsmedel i handen där de hade satt en nål. Sedan talade de om att jag kunde bli lite yr och jag kollade upp i taket samtidigt som två narkossköterskor stog och kollade på mig. Det tog nog närmare en halv minut tills jag kände att det började snurra rejält och därefter minns jag ingenting.
När man sedan sover vänder de en på mage och sätter kateter osv, tur att man inte är vaken då gud vad pinsamt! inga kläder eller något haha!
.
Jag hoppas att jag lyckats förklara så bra det går och om ni har fler frågor är det bara att fråga!:)
Den här bilden är tagen från google men här ser ni hur själva operationsbordet eller som man kanske ska kalla det, britsen ser ut. Den är jättesmal som ni kanske ser. Min operationssal var ganska stor också om jag minns rätt haha.

KOMMENTARER

Kommentarer
ellen

Ouff, lät inte mysigt..haha.

Jag opererade bort 5 tänder för några år sen, under operation, o jag minns bara att de gjorde något med min hand sen började de räkna, jag minns typ 1,2 sen va jag borta haha..här gick det snabbt minnsan x)

2012-04-17 12:54:34
URL: http://duumbass.blogg.se/
Amanda

Tack julia för en förklaring:)jag tycker man fattade jättebra hur du menade:)

2012-04-17 19:02:30
Emma

Oj, vad läskigt!

Tänk om man skulle vara vaken och inte kan säga något. Herregud.. (Tänker såhär hela tiden, haha).



-Jag är inte rädd för själva operationen, jag är mer rädd för alla sprutor o.s.v. Haha, jag är väldigt rädd för sprutor! ;)

2012-04-17 19:51:06
URL: http://emmalj.devote.se
Didrik Ekström

Oj, var detta innan operationen? För jag minns verkligen ingenting om den morgonen. Minns bara att jag fick några piller på morgonen och att dom körde mig till operations salen. Har inget minne av att någon sagt något till mig.

2012-04-18 02:55:06
Jackie

när jag sövdes för att opereras för 2 månader sedan, mitt öra visserligen, så fick jag bedövning i kanylen i armvecket och efter en halv minut tror jag sprutade de in sömnmedlet samtidigt som jag fivk syrgas över mun och näsa. DEt kändes som att en stor sten trängdes igenom kroppen. Inte direkt obehagligt men annorlunda. Var det så för dig också?

2012-04-18 16:24:58
URL: http://jackieie.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback