Skoliometer

Ett utslag på skoliometern på 5-7grader motsvarar grovt en Cobb-vinkel på 15-
20 grader.




En skoliometer använder tex skolsköterskan när hon mäter ens rygg, det känner ni nog igen allihop:)

Det jag tycker är lite konstigt nu när jag läste det här är att min skolsköterska sa till mig att jag hade 7 grader på min rygg vilket inte var så mycket. Jag trodde att jag hade 7 grader cobb? Enligt denna ska jag vid tillfället haft ca 20 grader cobb.

Skoliometern visar alltså lutningen på revbenen, skillnaden som man kan se när man böjer sig fram.

Det förklarar också lite, jag har funderat över hur min rygg kunde förvärras så snabbt från 7 grader till 36 på ett halvår, men nej egentligen förvärrades den bara med ca 16 grader:)

Vid mitt senaste läkarbesök mätte Klas min rygg med en skoliometer och jag minns att han skrev upp 11 grader. Då förstog jag inte vad han mena, men nu vet jag!

Från det att min skolsköterska skicka remiss har det gått från 7-11 grader:) (Alltså inte grader cobb)


Haha förlåt om det blev rörigt för er, men det betyder nog tyvärr att skolsköterskans mått inte alltid stämmer!








KOMMENTARER

Kommentarer
Johanna

Fin header! =)

2011-07-28 16:55:17
URL: http://jiiin.devote.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback