En fjärde operation

Glömde helt av att uppdatera här efter mitt läkarbesök den 9 september.
Klistrar in texten jag skrev på min andra blogg. 

Vad ska jag säga? Finner inte ens några ord just nu. Visst har jag känt att ryggen blivit lite sned igen men aldrig hade jag kunnat tro att jag har blivit lika sned (nästan iallafall) som jag var innan min första steloperation. Tillbaka på ruta ett... 

Eftersom min rygg redan är stelopererad är det inte bara att göra om det igen utan då skulle man behöva kapa av ryggen helt vilket medför risker för ryggmärgsskador som man inte vill ta. Mellan två kotor har inte benet de la i under steloperationen läkt vad det ser ut som, så det är det som min läkare tror gör ont. Det var även det som de hittade under förra operationen, Därför ska man sätta in stag över dom få kotorna och hoppas på att det även rätar upp kröken lite. Mitt andra stora problem är min revbenspuckel bak på höger sida vilket orsakar smärta när jag sitter lutad mot stolar osv. Därför ska de under operationen även göra en revbensplastik där de kapar alla revben och förkortar dom innan de sätts ihop igen. Ouch. 

Såå efter praktiken som är slut i början av november ska jag alltså operera min rygg för fjärde gången på 2,5 år. Eventuellt får det bli i december om jag har mycket att göra i skolan. Vill verkligen verkligen inte behöva genomgå denna smärta igen men jag kan inte leva som jag gör idag. 

Nu till det värsta. En sjukskrivning på tre månader... Hoppas dock att det bara gäller jobb och inte skola. Men hur ska jag klara mig... Har massa utgifter varje månad och att inte få jobba på tre månader kommer att bli tufft. Och att dessutom ha heltidsstudier i skolan med en opererar rygg med läkningstid på minst 3 månader är inte heller lätt. 
Mycket oro och ångest över hela situationen. 



Min bröstkorg är helt skev som ni ser på bilden ovan. 

KOMMENTARER

Kommentarer
Anna

Julia, du är en riktig kämpe. Intressant att följa dej, och jag hoppas verkligen verkligen att det blir bra för dej efter denna operationen. Jag har tidigare varit i kontakt med dej om min son som nu är 14 år och som ska stelopereras för första gången. Enligt MAS kommer det bli någon gång under november / december som hans operation ska bli. Ni kommer att opereras under samma tid (fast på olika sjukhus) och hoppas att livet blir bra i fortsättningen för er båda! Jag kommer att följa dej på din blogg...

2014-09-22 20:09:01
Agnes

Vet du varför du har haft problem att kissa efter dina operationer? Är det något speciellt för just ryggoperationer? Jag opererade mig för en vecka sen (inte ryggen) och var rädd innan att det skulle gå för mig som det gick för dig men jag har inte haft några problem alls. Jag var sövd i 2 1/2 timma. Hur länge var du sövd?

Svar: Hej! Jag har precis fått reda på att det beror på att jag fått så mycket morfin att kroppen inte klarat av att tömma blåsan själv! Så anledningen är alltså alldeles för höga morfindoser :)
Skoliosbloggen

2014-10-05 22:41:30
URL: http://nattstad.se/agnesdiwan
lema

Åh Julia. Att vara stark innebär inte att man står upp hela tiden och inte låter känslorna styra. Du har varit så stark alla dessa år. Önskar dig en lyckad operation. kram

2014-10-16 00:15:47
lema

Åh Julia. Att vara stark innebär inte att man står upp hela tiden och inte låter känslorna styra. Du har varit så stark alla dessa år. Önskar dig en lyckad operation. kram

Svar: Tack snälla snälla du! Kram
Skoliosbloggen

2014-10-16 00:15:47
Anonym

Min mejl är off just nu men har Facebook.

2015-01-21 17:43:55
Anonym

http://Tezzan82.webblogg.se
Therese Olsson

2015-01-21 17:46:19


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback