Saknad

Idag fick jag ett Sms från Jennifer, tjejen vars operation jag fick vara med och se under min praktik på Sahlgrenska för 1,5 år sedan. Hon fick idag beskedet att även hon skulle operera bort sina stag och skruvar. Skönt att vi har ungefär samma tankar om det hela. Trodde jag var konstig som kände att jag skulle sakna mina skruvar och stag, men hon kände detsamma. Jag har levt med dom i snart två år och det kommer bli oerhört tomt och tråkigt att behöva ta ut dom, även om dom åsamkat mig så mycket skada dessa år. Makes no sense haha? 
 
Iallafall, Jennifer ska opereras om 2-3 månader, vem vet det kanske blir att vi ligger inne samtidigt? Man kan ju alltid hoppas eller hur? ;) 
 
Vill att ni alla som läser detta och kanske blir skrämda av att folk behöver ta ut stag och skruvar ska läsa detta. Det är Inte vanligt att man behöver ta bort skruvarna och stagen efter en skoliosoperation. 95% av de som opereras har kvar sina stag livet ut! Jag vill förtydliga detta för er alla så att jag på något vis inte bara visar upp den dåliga sidan av skoliosoperationer. För de allra flesta blir det ju faktiskt jättebra! Jag önskar av hela mitt hjärta att jag var en av de 95% som fick begravas med sina skruvar, hur coolt är inte det??

KOMMENTARER

Kommentarer
Ellen

Va händer med ryggen om man tar bort dom? Går ryggen tillbaka till det snea då? Haha, det låter så :o

Svar: Nej ryggen går bara tillbaka ca 7-8 grader så den är fortfarande stelopererad med hjälp av att ben har växt ihop mellan kotorna så att de sitter ihop ändå! :) <3
Skoliosbloggen

2014-01-14 22:31:08
URL: http://duumbass.blogg.se/
Susanna

Jag vill också ta bort mina ena stag för mina två skruvar skaver mot muskeln i ländryggen när jag svankar ryggen men känner att det passar sig inte riktigt just nu med universitetsstudier :( Kanske om man kan be dem på Sahlgrenska att få opereras på sommaren så skulle det gå.

Varför ska Jennifer operera bort sina? Också skruvskav?

Svar: Då tycker jag absolut att du ska göra det för det är en otrolig lättnad när man blir av med smärtan. Jag pluggar också på universitetet nu men har fått vara med och bestämma med min läkare när det passar bäst att göra operationen och då har jag lagt det då jag inte har VFU eller tenta i april. Du kanske kan diskutera liknande med din läkare? Det som är bra med denna operation är också att man totalt missar ca 2 veckor av skolan/jobb och inte 4-5 veckor som man gör vid första operationen. Denna är mycket mindre smärtsam och man återhämtar sig mycket snabbare då de inte ändrat om i ryggen och stelopererat utan bara plockat bort saker. Vilken läkare har du? Rune per eller klas? Vet att de inte opererar på sommaren men kanske att du kan fjäska till dig en op tidigt i juni eller i mitten av Augusti. Jennifer opererar bort sina då hon också fått skav och har ont.
Lycka till med din rygg, hör gärna av dig om hur det går! :)
Skoliosbloggen

2014-01-17 17:23:09
URL: http://winsehr.tumblr.com/
Tilde

Hej! Jag är 14 år och har troligen skolios,och ska på magnetröntgen här i veckan och jag är väldigt rädd att behövas opereras.. Jag undrar om det gör ont efter operationen o vad händer? Kan man gå,sitta,o sova som vanligt eller gör det för ont? Jag har en egen häst o rider ca 6 gånger i veckan o är rädd att inte kunna rida som vanligt..;-( Tacksam för svar:love:

2014-05-27 21:16:45


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback