Till Hanna

Hanna

Hej tänkte bara dela med mig av hur felbehandlad man kan bli ang skolios, min ryggrad är 31 grader sned. jag var nyligen och kollade upp det eftersom att jag har haft ont i ryggen och man kunde både se och känna att ryggen var sned, trots att skolsköterskan på 3 olika skolor som jag gått på inte märkte att någonting var fel. Sen för några månader sen fick jag reda på att den var 31 grader sned. Ingen operation kommer att ske eftersom att de anser vara för lite för det. Ingen korsett heller för tydligen är jag "för gammal" och jag har nyss fyllt 16.Så jag undrar o jag ska föra vidare detta eftersom att jag har ont ibland eller är det värt att operera för jag har ont ibland men jag överlever men det är jobbigt att ha ont ibland fram och tillbaka..
 
 
Hej! 
 
Tyvärr är det många som inte får sin diagnos föräns man har växt färdigt precis som du. Min syster är en utav dom och hon fick inte heller någon korsett eftersom hon är för gammal. Även om det är tråkigt att du inte fick en korsett i tid så är det samtidigt skönt för dig att du växt färdigt nu så att du slipper den nu, i och med att korsetten tyvärr bara hjälper när man växer och det är då för att förhindra att ryggen kröker sig mer. Just nu har behöver inte din kropp en korsett eftersom den inte växer längre (som jag antar att din läkare undersökt). Många som haft korsett i flera år slutar på de graderna, och i ditt fall var det ju tur att din rygg inte krökte sig mer utan en korsett. Jag skulle nog inte rekommendera dig att operera ryggen pga smärta ibland då många även efter operationen har ont och att den tyvärr inte är en garanti för att smärtan ska bli bättre. Det kan också uppstå nya smärtor av operationen som kan bli svåra att bli av med. Mitt råd till dig är att testa simning vilket stärker musklerna men även sjukgymnastik. En sjukgymnast kan ta fram specifika övningar som ska stärka dina ryggmuskler på rätt sätt! Jag ska själv ge mig på sjukgymnastik igen och tror att det kan underlätta för ryggsmärtor absolut! 
Hoppas att du slipper ha ont och att allt blir bra för dig.
Kram

KOMMENTARER

Kommentarer
Sabina

Ja kan även säga att ridning är väldigt bra för ryggen då man måste använda ryggmuskler och även magmusklerna för att sitta rak på hästen :) Jag själv har juh skolios. Läkaren och sjukgymnasten har sakt att ridningen är bra för ryggen så skulle rekomendera lite ridning om man inte är rädd eller alergisk eller sånt.

Svar: Ja precis ridning är också väldigt bra träning för ryggen :)
Skoliosbloggen

2013-09-11 17:54:24
URL: http://smebacksflikka.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback