Hur en operation går till lite kort

Matilda

Vet inte om du kommer ihåg mig, men vi skrev lite för något år sedan. Jag har också opererats för skolios. Men jag undrar bara kan du inte berätta lite om hur en skoliosoperation går till?? Har undrat länge hur dom liksom får in skruvarna i ryggen och den "pinnen" (kommer inte på vad den egentligen heter..) som ska hålla ryggraden rak? Är nyfiken, men jag opererades när jag var 11-12 och nu är jag 17, så jag har inget återbesök på länge så att jag kan fråga min doktor. Tacksam om du gör det! :-D kram
 
Svar:
 
Hej Matilda!

Kul att du hörde av dig, jovisst minns jag dig :) Ska försöka berätta lite hur operationen går till lite kort. Läkarna öppnar först upp huden och får undan allt fett och alla vävnader så att ryggraden ligger frilagd. Därefter bestämmer dom vilka kotor dom ska operera och skruvar i en skruv på varje sida (alternativt en) genom att skruva som vanligt. Sen röntgar dom ryggen och ser att skruvarna sitter som dom ska så att dom inte skruvat in dom snett eller liknande. Sedan böjer dom till stagen så att dom har en bra lutning för ryggen sedan så att den inte blir spikrak från sidled så att man får lite svank osv, och därefter fäster dom stagen i skruvarna samtidigt som dom böjer till ryggen så att staget passar. Dom rycker också bort delar av kotutskotten och maler ner dom och strör sedan som små benbitarna över det opererade området så att det så småningom ska läka ihop till en benmassa så att alla kotorna växer samman enkelt förklarat. Till sist sätter dom in ett dränage i ryggen och syr sedan ihop lager för lager och sen är operationen färdig :)
Hoppas du fick svar på din fråga och att allt är bra med dig, Kram!
 

KOMMENTARER

Kommentarer
Hanna

Hej tänkte bara dela med mig av hur felbehandlad man kan bli ang skolios, min ryggrad är 31 grader sned. jag var nyligen och kollade upp det eftersom att jag har haft ont i ryggen och man kunde både se och känna att ryggen var sned, trots att skolsköterskan på 3 olika skolor som jag gått på inte märkte att någonting var fel. Sen för några månader sen fick jag reda på att den var 31 grader sned. Ingen operation kommer att ske eftersom att de anser vara för lite för det. Ingen korsett heller för tydligen är jag "för gammal" och jag har nyss fyllt 16.Så jag undrar o jag ska föra vidare detta eftersom att jag har ont ibland eller är det värt att operera för jag har ont ibland men jag överlever men det är jobbigt att ha ont ibland fram och tillbaka..

2013-09-10 01:14:21


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback