Förnekelse- en försvarsmekanism

Folk frågar hur det går med ryggen nu, om jag har ont eller känner av det. Jag svarar att allt går bra och att jag knappt tänker på det längre, att allt är som vanligt. Det är lögn, en stor fet lögn. 
Det har för mig blivit någon slags försvarsmekanism, ett försvar mot allt det här jobbiga som jag inte orkar gå igenom. Vill inte behöva tala om att allt inte alls är bra, att jag varje kväll ligger deprimerad i sängen över att jag mår kasst. Att jag vaknar mitt i natten av att det hugger eller bränner i ryggen, eller att det vid varje inandning smärtar. Vill inte. 
 
Vad är normalt? Jag har ingen aning längre. Smärta har präglat mig i så många år att jag inte vet hur det känns att ha en smärtfri rygg. I snart 1,5 år har jag varit stelopererad, jag kan inte minnas hur det kändes att inte ha ett stag eller en skruv som skavde dagarna i ända. 
 
Jag drar mig för att uppsöka läkare, vad tjänar det till? Jag skulle antagligen få höra att det går över, att jag får avvakta. Jag skulle antagligen också få tipset om att gå och simma, simma som är något av det som framkallar smärtan mest. En jäkla skruv som borrar sig in mina vävnader så fort jag rör mig, så fort jag rör min högerarm. Jag har testat det mesta, sjukgymnastik, träning, simning, vad mer ska jag göra? Tanken på ett liv så här gör mig fruktansvärt deprimerad och ledsen. Varför vill inte min kropp acceptera metallerna i min rygg. Varför jag. 

KOMMENTARER

Kommentarer
Frida

Oj, trodde verkligen att du mådde bättre :( hoppas det går över en vacker dag...<3

Svar: Jag har önskat att jag mått bättre så starkt att jag intalat mig själv att jag kanske inte mår så dåligt som jag gör.. Tack snälla du <3
Skoliosbloggen

2013-09-22 17:14:43
URL: http://fridafridolins.blogg.se
Viktoria

Herregud, jag tycker så synd om dig. Om det bara fanns någonting man kunde göra... Jag hoppas med hela mitt hjärta att smärtan försvinner snart så att du kan börja leva normalt igen. Stay strong <3

Svar: Tack snälla, vad du är gullig <3
Skoliosbloggen

2013-09-23 21:03:42
Janna

Du vet att du kan prata med mig, även om jag kanske inte är till så stor hjälp! men bara prata av dig sådär, älskar dig puss

Svar: Du är bäst, puss <3
Skoliosbloggen

2013-09-23 21:24:45
mikaela

Vad tråkigt att höra Julia, känner igen mig i det du skriver...Skaver det endast på den sidan du har staget? För mig skaver det mest på ena sidan och ibland känns det lockande att ta bort allt på den sidan, som du gjort...Styrkekramar!!! /Mikaela

Svar: Ja det är bara på min högra sida dvs där jag har mitt stag kvar. Det är bara runt en skruv som skaver som tur är, men det är jobbigt som det är. Så tråkigt att höra att du också fortfarande har problem Mikaela! Om du känner så så tycker jag absolut att du ska diskutera det med din läkare, den smärta jag hade på den sidan försvann helt när jag tog bort staget. Många kramar till dig, jag hoppas att allt blir bra för dig en dag! <3
Skoliosbloggen

2013-09-24 14:03:24
Sara

Hur skulle det bli om du tog bort alla stag och skruvar du har? När jag opererade mig så var det en tjej i klassen över mig som precis hade varit på operation för att ta bort allt eftersom hon hade problem med stagen. Jag frågade henne om det inte skulle gå tillbaka då men hon svarade typ att ryggen nu hade vänjt sig och att det inte borde gå tillbaka. Men jag är inte så jätteinsatt...

Hoppas du får må bättre snart! :love:

Svar: Hej!
Det stämmer att ryggen förblir rak även om man tar ut alla stag efter något år. Det beror på att benbitarna man smulade ner under operationen har läkt ihop över ryggen vilket gör att man fortfarande är lika stel som innan. Stag och skruvar är egentligen bara där för att hålla upp det medans det läker :)
Tack söta du, hoppas allt är bra med dig! Kram
Skoliosbloggen

2013-09-26 23:00:46
Emmy

Åh Julia! Jag började nästan gråta när jag läste att du har så ont. Känner fullt medlidande för dig. Jag ska tänka på dig lite extra :love: Hoppas verkligen dig blir bättre så fort som möjligt! Stora Kramar

Svar: Tack snälla söta Emmy, många kramar <3
Skoliosbloggen

2013-09-28 15:54:45
URL: http://sweden-india.blogspot.se
Matilda

Jag har också skolios och en korsett och jag skulle vilja ha fler läsare på min blogg om min vardag och hur det är att leva med skolios så om du vill, gå in på min blogg. www.skoliosbloggen.blogspot.se
Tack Julia och Hazal! Ni har hjälpt mig otrolig mycket er blogg är fantastisk!

Svar: Hej Matilda! Jag ska absolut kika på din blogg :) Tack snälla för dina fina ord, kram <3
Skoliosbloggen

2013-09-28 19:35:47
URL: http://www.skoliosbloggen.blogspot.se
Johanna

Säger som Janna- det är bara att höra av sig! Kämpa på Julia! ❤️

Svar: Tack fina, kram <3
Skoliosbloggen

2013-09-29 07:36:49
URL: http://lecorset.devote.se
frida

sv: ja jag rekommenderar dem verkligen! För mig funkar de iallafall jättebra! Jag är ganska säker på att det är denna jag har: http://www.posture.se/posture-typer/classic-performance.html

Jag har dock slarvat med att använda den, för man kan bli lite trött i ryggen av den, men det är det ju värt när man börjar märka resultat!

2013-09-29 11:49:42
URL: http://fridafridolins.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback