Brev från Carina- Sjukgymnast

Hej Julia och Hazal!
.
Läste precis på er blogg och tänkte att nu får jag ta mig tid att skriva det där brevet som jag tänkt skriva så länge men inte hunnit med. När du Julia skrev att det inte finns så mycket mer att berätta om scolios när man är opererad och det inte finns fler behandlingar. DÅ finns det massor med mer man kan göra! Fast helst innan det gått så långt att det blivit operation, det var det jag egentligen ville skriva om. Men om man är opererad så tror jag man kan förebygga en del framtida besvär också, för trots operationen så fortsätter ju musklerna att dra i kroppen.

.
Jag som skriver heter Carina, är 50 år och jobbar som sjukgymnast. När jag var 12 år upptäckte skolläkaren att jag hade scolios, så jag började gå på kontroller ända tills de konstaterade att det hade stannat av och jag varken behövde operation eller korsett. Däremot fick jag genast komma till en sjukgymnast och gick där en gång i veckan i 20 veckor tror jag. Där lärde jag mig hur jag kunde belasta kroppen utan att skada den och jag fick träna upp en del småmuskler som jag inte hade koll på innan. Kanske hjälpte det mig att slippa korsetten, det vet jag inte. Det bidrog nog i alla fall till att jag så småningom valde att utbilda mig till sjukgymnast själv.
.
Det förvånar mig att barn och ungdomar med scolios inte självklart får träna med en sjukgymnast nuförtiden. Det har blivit ”ortopedernas välde”, korsett eller operation, inga andra alternativ.
.
När jag vuxit färdigt så klarade jag mig bra, hade inte ont i ryggen, var stark och tränade en del. Sedan, i 20-årsåldern, fick jag mitt första ryggskott, jätteont i bröstrygg och nacke. Det gick så småningom över men återkom ungefär en gång om året. Jag var hos olika behandlare, både sjukgymnaster, naprapater och kiropraktorer, men ingen kunde riktigt hjälpa mig. När jag var 30 så överbelastade jag mig totalt och fick ont i kroppen på många ställen och körde slut på mig på alla vis. Hade besvär i flera år och sökte under den tiden upp många olika behandlare och provade massor med metoder, för jag ville inte bli begränsad i mitt liv. Trots det var jag sjukskriven i två år och ingen kunde riktigt hjälpa mig (och allra minst läkarna). Till slut började jag hittade metoder som hjälpte mig (medicinsk qigong, samtalsterapi, basal kroppskännedom, yoga m.m.) och jag kom tillbaka till yrkeslivet. Nu har jag jobbat inom habiliteringen i tio år och klarar mitt jobb bra. I habilteringen möter jag människor som har medfödda funktionshinder (CP-skador, ryggmärgsbråck, muskelsjukdomar m.m.). Många har omfattande felställningar i kroppen, så där behövs verkligen korsetter och andra ortoser för det är så stora krafter som verkar på deras kroppar och de har ofta inte förmågan att själva utföra så mycket träning. I och med att jag jobbar med detta är jag inte så insatt inom andra områden, t.ex. scoliosbehandling. När jag var på föreläsningarna i våras/vintras blev jag så förvånad att höra att man inte kommit längre! Det har t.o.m. blivit sämre i och med att det verkar vara så lite träning, i alla fall på vissa håll i landet.
.
Under min färd till att må bra igen lär jag mig ständigt nya saker och det tror jag kommer att pågå livet ut. En scolios beror ju på en obalans i kroppen. Enligt min erfarenhet beror den idiopatiska scoliosen på att musklerna av någon anledning börjat dra snett. Var det börjar är inte så lätt att veta, men bäckenet är en viktig plats, det är ju där ryggens ställning avgörs. När bäckenet vrids snett så blir ryggen sned. Om ryggen är sned så snedbelastas övriga kroppen, så det är lätt att få ont i en fot eller ett knä eller egentligen var som helst. Nu, vid 50 års ålder, har jag äntligen hittat så många metoder och duktiga yrkesmänniskor inom olika områden, att jag börjar hitta balansen i kroppen och på så sätt minskar risken för att få ont på olika ställen. Det handlar jättemycket om att hitta de stabiliserande musklerna, de som sitter längst in närmast skelettet, genom hela kroppen, men särskilt i bålen (mage-rygg/core). Jag kan inte säga något om scolios i allmänhet, men för mig har det varit avgörande att hitta de stabiliserande musklerna för att på så sätt kunna använda dem i det dagliga livet.
.
Det går inte att säga vilken metod eller träning man ska göra, för det viktigaste är att hitta en person som är duktig inom sitt område, som ser din kropp, kan göra en analys och hjälpa dig att hitta rätt övningar. Problemet är att det inte finns så många som är så duktiga (det finns dock många som tror att de är det…). Jag önskar att jag jobbade inom det här området, men det gör jag inte och jag har inte riktigt lust att sadla om, för det jobb jag har är intressant och jag gör en hel del nytta där. Men jag skulle gärna hjälpa till om jag kan. Synd Julia att du hann börja utbilda dig till sjuksköterska, för om du blivit sjukgymnast skulle du kunnat forska om vilken träning som är den optimala, men det ingår inte i sjuksköterskans jobb. Men du kan ju istället inrikta dig på smärthantering, som hur man lever med att en skruv skaver och det gör ont och kanske inte går över. Hur lever man med det?
.
När det gäller kronisk smärta har det på senare år kommit en metod som jag nyss fått upp ögonen för. Den kallas ”breathworks” och är en mindfulnessbaserad metod. Det är en kvinna som heter Vidyamala Burch som skadade ryggen i 16-årsåldern och sedan dess levt med ständig smärta. Hon har genom egen erfarenhet hittat sådant som fungerar, kanske inte tar bort smärtan men gör att den inte tar över livet, och driver ett ställe i Storbritannien där de utbildar i den metoden. Det har börjat komma några som är färdigutbildade instruktörer i Sverige också och det börjar komma forskning på metoden. Jag kan rekommendera hennes bok ”Living well with pain and illness”.
.
Om ni känner någon sjukgymnast som vill forska på området så bidrar jag gärna med mina erfarenheter. Efter föreläsningen där ni var med mejlade jag till alla deltagarna och erbjöd mig att komma med tips ifall någon ville börja forska, men jag har inte hört ett ord…
.
Forskningen är lite långsam och omständlig och just nu verkar det inte finnas någon som forskar inom området i Sverige i alla fall. Om ni och några av era läsare vill börja träna själva så kan vi kanske ordna lite föreläsningar och träning någon gång när ni har en träff här i Stockholm? Jag skulle kunna hjälpa till att fixa ett bra program. Själv skulle jag göra det gratis, men man måste nog betala om man vill ha med en bra tränare också (men det är det värt).
.
Ha det bra och fortsätt med ert engagemang, ni gör verkligen en insats!
.
Varma hälsningar
.
Carina Eriksdotter
.

Vi tackar Carina för det fina brevet! Är det någon av er läsare som är intresserad av att lära sig mer om träning inom området? Skicka en kommentar eller liknande så kan vi kika mer på det!


KOMMENTARER

Kommentarer
linda

Absolut jag tycker att det låter jätte spännande :D

2013-10-22 07:03:31
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se
Emmie

Jag är väldigt intresserad! Lät kul! :)

2013-10-22 10:51:39
Anette

låter otroligt intressant! :thumbup:

2013-10-31 21:16:26
H

Vad glad jag blir över brevet.. Har inte skolios själv, bra intressant att läsa om det.. Kämpa på ni alla där ute

2013-11-10 06:02:18
Toraa

Hej! Hittade till er blogg under en stunds googlande kring skolios. Det är inte jag som har det utan min 5årige son Ossian. Hans skolios mättes till 48 grader i februari och sedan maj har han bostonkorsett 23 timmar per dygn. Vi som vårdnadshavare har inte hört ett ord om träning så jag är MKT intresserad!! Känns som vi överhuvudtaget fått lite/dåligt med information - tex att musklerna i ryggen o magen förtvinar av korsettanvändandet?! Det har ingen nämnt för oss. Ossian behandlas f n vid skoliosenheten på Sahlgrenska, någon som har erfarenhet av dem?
MKT tacksam för vidare läsning eller tips kring träning för skoliospatienter.
Med vänlig hälsning Toraa

Svar: Hej! Vad roligt att du hittat till vår blogg :) Tråkigt att höra att din son som är så ung redan har så kraftig skolios. Han är en riktig kämpe som har sin korsett!
Jag går själv på skoliosenheten på sahlgrenska och man får precis som du säger mycket dålig information om träning osv där. Vi hoppas på att kunna forska vidare lite i det här med träning!
Kram Julia
Skoliosbloggen

2013-11-13 22:04:58
URL: http://www.mittlivmittsatt.blogspot.com
Toraa

Hej!
Ja, alla som lever med skolios med behandling är så tappra och duktiga, är så svårt för oss som "står bredvid" att försöka förstå. Vi som föräldrar till ett så litet barn kan ju inte heller veta hur det känns, Ossian har nog haft ont så länge att han inte kan beskriva hur det känns, han är så van.
Åh vad ledsen jag blir att läsa att det inte bara är vi som upplever vården på SU som icke perfekt. Vet du/ni om det finns något skoliosförbund där en kan gå med? Har googlat lite men inte hittat någonting.
Tack för en väldigt intressant blogg med mycket läsning!
Med vänlig hälsning Toraa

Svar: Ja visst är det så! Tyvärr tror jag inte att det finns något skoliosförbund i dagens läge. Dock finns det en facebook grupp som heter "skolios sverige" som du kan gå med i om du vill. Där finns det massvis med personer med skolios men även anhöriga. Hoppas att det blir bra för Ossian!
Ha det fint och hör av dig om det är något du undrar över, jag svarar gärna på de frågor jag kan.
Kram Julia
Skoliosbloggen

2013-11-15 11:35:19
URL: http://www.mittlivmittsatt.blogspot.com
Birgitta Olofsson

Hej!

Är 54 år, har scolios (56 grader), och intresserad av träning för oss som har scolios. Är själv lärare i Medicinsk Yoga (kundaliniyoga), vilket jag tror hjälper mig i min scolios. Någon som kan rekommendera läkare/sjukgymnast som är duktig på området i Stockholmstrakten? KI Huddinge? Strängnäs Ryggklinik?//Birgitta

2013-11-30 18:06:31
Anonym

Hejsan carina ! skulle du kunna höra av dig till mig på min mail marklundniklas@hotmail.com skulle villja ha hjälp med min skolios ! MVH niklas

2015-02-09 19:12:53


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback