Att ha något att skylla på

Ofta läser jag om människor som har det ena problemet efter det andra med sin kropp. Jag blir lika förvånad varje gång när dessa människor väljer att skylla detta på sin skolios. Här följer några exempel:
 
  • Sura uppstötningar
  • Trötthet
  • Ont i fötterna
  • Ont i huvudet
  • Illamående
  • Ont i magen
  • Migrän
 
Jaa, listan kan göras lång. Skolios är enbart en krökning av ryggraden och framkallar tex inte sura uppstötningar eller illamående. Kroppen är en märklig sak, och det finns mycket som ovanstående problem kan bero på, men det funkar inte alltid att skylla det på att man har en sned rygg. Det enda som faktiskt går att relatera till skolios är i så fall lungorna i och med att de kan påverkas av lite större skolioser! Och visst, har man ont kan man gå och spänna sig vilket leder till huvudvärk, men grundorsaken är inte skoliosen, utan isåfall smärtan. 
 
Sen ska jag visa er det här som jag hittade på Tumblr. Det är en tjej som skrivit detta efter att ha vart på ett läkarbesök. Här skylls istället skoliosen på något annat!

i went to the doctors today and i have scoliosis now.

they think its from my internet use.

so i only get 2 hours a day :(

i would ignore my overdose of internet like usual,

but i don’t want scoliosis to mess up my back forever:(

love, gracie<3

Dessa läkare har alltså sagt till tjejen att hon fått skolios av att sitta för mycket vid datorn. Haha va? Skolios uppstår aldrig av att man burit tungt, suttit konstigt eller ramlat och skadat sig. Skolios är en missbildning av ryggraden som gör att den växer snett. 

 

KOMMENTARER

Kommentarer
linda

Jag håller med dig! det enda som faktiskt går att relatera är lungorna men då ska man ha en sådan kraftig skolios så att dina organ blir på trycka av ryggraden! :( <3

Däremot känner jag igen mig att jag är ständigt trött, spänningshuvudvärk och att jag har ont i nacken och händer. Men det kmr ju ifrån "smärtan". Vilket man vidare inte vet om den har något gemensamt med skoliosen <3

Men tröttheten och spänningshuvudvärken kommer ifrån smärtan och att man inte kan sova med värken och det blir stress relaterat. Nacken och händerna hör ju ihop <3

Så kroppen är en underlig maskin som man nog aldrig kmr att förstå sig helt på <3

Men jag håller med dig om att det är viktigt att skilja på yrsel och spänningshuvudvärk respektive skolios <3

styrkekramar<3

2013-05-04 11:25:01
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se
Sara

Jag håller med men samtidigt kan en felställning i ryggen orsaka bl.a. spänningshuvudvärk (alltså huvudvärk). Men skolios har absolut inget att göra med magont eller liknande. Hade inte ens hört talas om att någon trodde det :)<3

Svar: Nej precis :) <3
Skoliosbloggen

2013-05-04 16:49:27
URL: http://atthaskolios.blogg.se
ellen

Fast jag har läst att skolios KAN ge kronisk trötthet, och jag är trött konstant så jag väljer att tro på det ^^

Svar: Haha ja visst får vi alla ha olika åsikter :D
Skoliosbloggen

2013-05-06 12:38:15
URL: http://duumbass.blogg.se
LindaViola - mamma till två!

Hej!

Hittade till er blogg genom att jag sökte lite ryggövningar för skolios. Jag själv har haft det sedan jag var omkring 10 år och har gått regelbundet till läkare för att kolla det, men har inte behövt göra något åt den. Däremot har jag ofta haft väldigt ont i ryggen, framförallt när jag springer, det liksom trycker på lungorna och gör ont när jag andas. Något ni känner igen?

2013-05-25 22:17:00
URL: http://lindaviola.blogg.se/
Ebba

Att man inte har problem av sin skolios är bara trams, vår ryggrad är en väldigt viktig del för att kroppen ska fungera ordentligt. När ryggraden inte är i sitt naturella läge så blir det problem i kroppen, så är det bara. Att ryggraden bara är ''sne'' stämmer inte heller. När jag hade min skolios så fick jag många problem; nackspärr, diskbråck, känselbortfall i armar och ben, samt att jag hade svårt att gå eftersom jag hade en nerv i kläm och mina ben kunde vika sig när som helst. Tänk också på att dessa problem uppkom endast när min rygg blev mer sned, jag hade aldrig haft några problem med min kropp innan. Till och med min läkare erkände efter min operation att man kan ha problem pga skolios eftersom jag var ett perfekt exempel på det. Så nej, skolios är inte bara en krökning. Och vad kallar du det du själv gjorde – att be och be om en ny operation till du fick den? Du klagar precis lika mycket. Och det var inte titanets fel – det var din ryggrads, alltså kan man ha problem av det.

2013-05-26 17:35:20
Therese

Hej!

Hittade till er blogg nyss Jag själv har haft skolios sedan jag var omkring 10 år och har gått regelbundet till läkare för att kolla det, men har inte behövt göra något åt den. Däremot har jag ofta haft ont i ryggen, framförallt när jag jobbar mycket på äldreboende.

2016-01-28 19:38:05


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback