Min journal!

Fick idag det efterlängtade brevet med min journal som jag beställde strax efter att jag kom hem efter operationen. Det är många krångliga ord och jag förstår inte hälften av dom men här kommer en kort sammanfattning.
.
Remiss skickades den 19 oktober 2009 av skolläkaren.
.
Vid mitt första läkarbesök den 11 maj 2010 fick jag min diagnos. 36 grader thorakalt (överst) och 34 grader lumbalt (underst). Rotationen mätes med en scoliometern och visade 10 grader där uppe och 7 där nere. Hötferna och axlarna stog lika mot varandra. Stående var överkroppen ganska symmetrisk. Röntgen visade att den översta kröken var från T6-T12 och den understa från L1-L5. Kyfosen ca 30 grader och lordosen 48. (Lutningen framåt och bakåt i ryggraden).
Klas beslutade tillsammans med Rune hedlund att jag skulle få en bostonkorsett i 1-1½ år. Jag var då 167 cm.
.
Den 28-29 juni 2010 låg jag inlagd på avd 16 för inprovning av korsett. Röntgen med korsetten på visade att den översta kröken var 22 grader och den understa 19.
.
Den 24 februari 2011 gjordes en ny röntgen som visade 40 grader thorakalt och ca 30 lumbalt. Denna gången var den översta kröken mellan T4-T12. Jag var då nästan 17 år men min skelettålder visade sig bara att vara mellan 14-15 år. 170 cm
.
Den 25 augusti 2011 hade den översta kröken ökat till 46 grader och den nedersta låg kvar på runt 31 grader. Det bestämdes att jag skulle opereras eftersom kröken hade fortsatt att öka trots korsettbehandling. 168 cm.
.
Den 27 Mars 2012 var dagen då jag hade inskrivningsdag inför operationen. Anteckningara från den dagen ser ut såhär: Nedsjunken vänster skuldra med cirka 5 cm. Upplyft höger skulderblad. Indragen vänster midja. Mycket god rörlighet. Med skoliometer thorakalt 17 grader och lumbalt 5 grader. 167,5 cm.
.
3 april 2012 står det att operatör är Rune hedlund och assistent Christian Hagelberg. Kotorna T5-L1. Jag låg tydligen i bukläge med buken fri (??) vad nu detta innebär. Det var också chrisitan som fick skära upp huden och göra iordning inför skruvandet. Mysigt. Återbesök är planerat till Klas (min vanliga läkare) Eller Rune hedlund som opererade mig. Ska bli spännande att se vilken det blir. 170 cm.
.
Den 10 april 2012 fick jag göra en ny röntgenundersökning. Den översta kröken hade gått från 46 till 5 grader och från 30 till 15 grader. Helt otroligt! Lordosen var denna gången 33 grader och kyfosen 23.
.
Den 14 april 2012 återkommer jag till akuten på grund av anemi. (för lågt blodvärde) som då låg på 89. De bestämde sig för att lägga in mig på avdelning 16 och ge mig två påsar blod.
.
Sen står det också anteckningar om hur mina skruvar sitter. Det står såhär:
Den högersidige skruven löper kaudalt i pedikeln och sedan fortsätter inte in i kotkroppen utan alldeles lateralt om denna, liggandes med spetsen paravertebralt på höger sida. Den högersidiga skruven i L1 löper alldeles lateralt i kotkroppen, längs kortex av dess laterala yta. De övriga pedikelskruvarna sitter i bra läge. 
Om någon vänlig själ kan tyda det där hade jag blivit glad!



KOMMENTARER

Kommentarer
ellen

Helt otroligt att dom kan få en rygg så rak :)

2012-06-01 19:50:31
URL: http://duumbass.blogg.se/
Sara

Åh vad kul!! Visste inte att man kunde göra det, ska absolut också göra det!:D superkul att ha!

2012-06-01 22:04:18
URL: http://atthaskolios.blogg.se/
Tina

Vilket toppenresultat att nu ha 5 och 15 grader :) Min flicka har efter operationen 25 grader men före hade hon 73 så vi får vara nöjda ändå ;)Hon är också stolt över sitt ärr :D Grattis till körkortet! Trevlig sommar till dej!

2012-06-02 18:23:15
Kristin

Kul att du äntligen fått dom!:) Men jag måste fråga, när du beställde då ska man ju kryssa i vad man vill ha. Vilka rutor kryssade du i då? Röntgenutlåtanden? Journaltext? Annat? Måste också beställa ju...;)

2012-06-03 18:47:28
URL: http://kristinh.bloggplatsen.se
Linnea

Hej Julia! Du kanske redan har skrivit de men skulle inte du kunnea berätta vad de gör under en opperation av skolios? och hur det kändes när du vaknade upp (antar att de sövde ner dig) Jättetacksam för svar! KRAM på dig!

2012-06-03 21:04:47


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback