Rörelseorganen

Idag hade vi en föreläsning om rörelseorganen i skolan vilket innefattar typ allt skelett, muskler mm. När vi kom till ryggraden gick föreläsaren igenom alla kotor mm samt vad krökningarna i ryggen hette (lordos och kyfos). Sen hade hon en liten punkt på powerpointen om skolios där hon sa att skolios är när ryggen kröker sig i sidled. Hon sa också att det inte är helt ovanligt att man får skolios men att det inte brukar vara så allvarligt, men att hon hade hört att man nog opererade i väldigt speciella fall. HAHA ville jag bara utbrista men när man sitter i en sal med 100 andra kanske man ska vara tyst ;) Sedan var hon färdig, men som den nyfikna klass jag ingår i så är det alltid någon som ska ställa frågor på allt. En kille frågade hur man fick skolios.
 
Föreläsaren som egentligen hade noll koll på vad hon snackade om sa att ja man föds med det så det är en missbildning redan från födseln. En annan tjej i klassen räckte upp handen och sa att det även kunde vara ärftligt. Jag fick verkligen bita mig i tungan för att inte rätta läraren. Jag tycker att om man inte vet ska man inte heller lära ut det till en hel klass med sjuksköterskestudenter som borde veta bättre. 
 
På rasten gick jag ner till henne och skulle ställa lite frågor inför kommande tenta osv. Innan jag gick berättade jag för henne att jag gärna ville rätta det hon sagt tidigare om skolios. Jag sa det att jag har skolios och är opererad för det och så förklarade jag att alla faktiskt inte föds med skolios utan att det oftast växer fram senare under barndom/tonår. Hon blev väldigt förvånad men tackade för upplysningen. Sådärja. Inte varje dag man får lära läraren något inte sant? ;) 

KOMMENTARER

Kommentarer
linda

Heja dig Julia!! :D ;) <3 Känner igen det där att kunskapen är så dålig om skolios vilket är tråkigt <3 Min taxi chafför sa att ja det brukar nog inte utvecklas så mycket.. Haha tänkte att jo det gör det med både korsett och operation haha ;)

Hoppas att du får en fin fredag och helg bästa du <3

kramar <3

Svar: Ja men verkligen ;) tilläggas ska väl att denna föreläsare även var gammal sjuksköterska ;) tack detsamma kram!
Skoliosbloggen

2013-11-15 06:42:44
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se
Susanna

Så tråkigt när man som sjuksköterkestudent blir utsatt för föreläsare som har noll koll. Detta är ju rent av livsfarligt när man får fel information, då kommer man ju behandla sina patienter på fel sätt. Har en nära kompis som pluggar till läkare och där har det också hänt att de fått fel information.

Här i Halmstad verkar de inte ha många stelopererade patienter för så fort jag besöker en vårdcentral, verkar alla lärare jätteförvånade samt nyfikna och man får alltid visa upp sitt ärr och berätta hur operationen gick till.

Sedan tror jag faktiskt inte att skolios är ärftligt (i alla fall inte den som uppkommer i tonåren) utan jag tror att hypermobilitetssyndrom är boven i dramat och det är det som är ärftligt. Min mamma har hypermobilitetssyndrom och har lätt skolios. Min storebror är också överrörlig och han har lätt skolios och likaså min syster. Jag är vigast i familjen så min skolios är också värst (är den enda som blev tvungen att stelopereras). Är dock min personliga åsikt men hade några kompisar med skolios som sade likadant.

Svar: Ja men verkligen! Hur ska man som vårdpersonal kunna vårda rätt om man lärt sig fel från början? Helt sjukt! Haha känner igen mig så mycket i det där du beskriver på vårdcentralen. Det händer mig varje gång jag går dit! Ja det är lite delade meningar om det där! Du har säkert en poäng i det du säger, men har verkligen alla med skolios hypermobilitetssyndrom? :) Det skulle vara kul om det kom lite mer forskning om skolios :) Mina läkare har sagt till mig att skolios har visat sig vara ärftligt och för mig visade det sig tydligt då vi upptäckte att jag inte var ensam om att ha skolios i familjen utan att även min tvillingsyster hade utvecklat det i tonåren. Ganska häftigt :) Men som sagt, det är bara min egna åsikt, kul att få höra hur du ser på det, nu ska jag ta och googla lite på hypermobilitetssyndrom, det lät intressant!
Skoliosbloggen

2013-12-23 16:45:11
URL: http://winsehr.tumblr.com/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback