"Ska du verkligen göra det där?"

Jag blir så ledsen. Så otroligt frusterad och ledsen. Det är inte bara ett ärr som påminner mig om min operation, det är hur alla ser på mig som märks tydligast. När jag jobbar märker jag att många av mina arbetskamrater ber någon annan om hjälp när det gäller grejer som är lite tyngre osv istället för att fråga mig. När jag gör vanliga grejer så säger folk, ska du verkligen göra det där med din rygg? 
.
Det tråkigaste var nu när jag fick mitt jobb till sommaren. När jag ringde mamma och berättade det sa hon bara, men är det verkligen så bra för din rygg? Ska du verkligen upp där och jobba med det, det är tungt! Även min nuvarande chef sa till mig att- Du måste akta din rygg, är du säker på att du klarar av det jobbet? Det är mycket tyngre än här. Varje gång jag pratar med mormor i telefon så säger hon neeej, du får inte göra det, du får inte göra så, du måste akta ryggen. Ja mormor, jag ska akta ryggen jag mår bra tack. Detta gör att jag får tänka efter vilka jag faktiskt ska nämna min rygg för. Kanske är det bättre att hålla det för sig själv i framtiden så att det inte förstör mina chanser till jobb.
.
Jag vet att alla bara menar väl, och jag är tacksam över det. Men, jag är inte sämre än någon annan för att jag har opererats. Folk ser det lite som ett handikapp, för de vet inte riktigt vad en stelopererad rygg innebär. Många som inte vet så mycket om det ser det som något jätte hemskt och jätte handikappande, men så är det inte riktigt. Har det läkt som det ska och man inte har några större problem så kan man göra exakt samma grejer som alla andra. Min läkare har sagt att jag kan jobba med vad jag vill, men arbetsgivare ser det inte riktigt på det viset när det gäller ryggen. Tex chefen på avd 16 frågade om jag verkligen klarade av att jobba där med tanke på det tunga arbetet när jag frågade om sommarjobb under min praktik. Tråkigt att ryggen alltid ska förstöra liksom. Nej nu ska jag inte vara bitter, den förstör inte, men den ifrågasätter och skapar mycket tankar och funderingar hos andra!
.
Så tack alla, men jag mår bra! Jag är inte sämre än att jag kan säga ifrån om det är något jag inte klarar av, och jag skulle aldrig tacka ja till ett jobb som jag inte visste säkert att jag skulle klara av. Jag är inte vem som helst, jag är Julia och jag ger inte upp i första taget minsann! 
 
Tack för mig :)
 
Ett budskap vi borde ta till oss! (Bild från tumblr)

KOMMENTARER

Kommentarer
ellen

Det är bra Julia, stå på dej o ge aldrig upp :)

Svar: Tack fina <3
Skoliosbloggen

2013-02-14 23:05:55
URL: http://duumbass.blogg.se
♫♪ sandra T

- nämen du får se till att ge henom ett namn när den blivit kry igen

Svar: Ja jag får nog ta och göra det du ;)
Skoliosbloggen

2013-02-14 23:53:11
URL: http://www.sandramusic.blogg.se
linda

Åh jätte bra skrivet Julia! Jag känner igen det där så mycket med att dom liksom säger men det kan väll inte du göra med din sneda rygg Linda. Och med din värk. Så är det alltid i skolan att dom liksom ifrågasätter så fort jag har mycket plugg eller vad som helst. och spec nu när jag har bytt linje då säger dom det hela tiden. Och jag blir så ledsen eftersom jag har ju sagt att jag säger till om jag inte orkar. Jag har liksom en mun och en röst, haha ;) Och Min läkare har ju också sagt att det är bara bra att jag har mycket i skolan för då får jag liksom annat att tänka på och allt känns inte lika jobbigt! Usch man blir så ledsen på alla blickar och ifrågasättande! Låt mig få göra som jag vill liksom! Man vet ju helt klart bäst själv vad man klarar av och inte! Tänker köra efter bildens budskap!

massor med styrkekramar <3

Svar: Ja men precis, det är ju upp till en själv vad man vill göra, och ingen vet ju faktiskt bättre än en själv <3
Skoliosbloggen

2013-02-15 09:24:48
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se
Johanna

Känner igen mig helt och hållet. Inte för jag har opereras men har korsett och även ett dolt ryggmärgsbråck. Man vet så mycket bättre själv hur mycket man klarar av med ryggen! Fortsätt kämpa! :love:

Svar: Ja men precis! Så fort folk vet att man har problem med ryggen så ska det alltid ifrågasättas. Kämpa på du med, kram! <3
Skoliosbloggen

2013-02-15 13:25:44
URL: http://lecorset.devote.se
Julia

Håller verkligen med dej!! Man förlorar liksom glädjen över jobbet eller vad det nu är när man får en sådan kommentar! Känner igen mej så väl! Och som du säger man vet själv vad man klarar och är fullt kapabel att säga ifrån OM det skulle vara något man inte klarar. Hoppas det är bra med dej annars! Kram<3

Svar: Ja men precis! Man är ju gammal nog så att säga att ta sina egna beslut om ens liv, men nej tydligen inte ;) Andra vet alltid bäst, eller....Kraam saknar dig <3
Skoliosbloggen

2013-02-15 18:19:19
URL: http://www.skoliosflickan.blogg.se
Elaine Löfdahl

Förstår verkligen hur det känns! Jag är sugen på vård och omsorg-linjen men mamma tvekar på om jag kommer klara mig i arbetslivet sen med ryggen.. orkar inte.

2013-02-15 22:26:24
URL: http://jesuisunkiwi.blogg.se
Kristin

Man skulle kunna tro att du skriver det jag tänker! Speciellt vissa personer är väldigt snabba med att fråga om "det är så bra för ryggen, det här...?". Ärligt har det gått lite långt, och jag kan inte längre lugna ner mig och svara "snällt". Ofta blir det ett argt "Jag är inte handikappad!!" :( Väldigt tråkigt...
Kram!

Svar: Ja men eller hur! Det känns så dumt att man ska behöva förklara sig varje gång och försvara sig på något vis. Vad är det egentligen man ska försvara? Ens egna val? Haha det är så jobbigt :/ Kraam <3
Skoliosbloggen

2013-02-16 17:30:36
URL: http://somethingmadebyme.blogg.se
Fanny

Är det så att du har opererat ryggen två gånger, Julia? Har själv blivit opererad en gång för min skolios och känner mig inte nöjd alls.

Svar: Ja jag har opererats två gånger! Andra gången tog jag ut det vänstra staget eftersom jag hade jätte ont utav det! Tråkigt att höra! Vad är det du inte är nöjd med'? :/
Skoliosbloggen

2013-02-16 20:43:15
Elaine Löfdahl

sv- Hihi ja, detsamma!

Får försöka göra det bästa av situationen, tänk om jag går programmet men får massa ont i ryggen sen osv. Eller så får jag inte ont i ryggen, det är så svårt att veta! Men tack för ditt stöd, det betyder verkligen mycket, kram! :)

Svar: Ja precis du får tänka över det! Det gäller bara att välja rätt inom yrket när man ska jobba sen om man vill undvika det tyngsta. Man kan tex välja att arbeta på sjukhus istället för äldreboende där det är mycket tunga lyft. På sjukhus finns det dessutom så sjukt mycket olika avdelningar och arbetsuppgifter så man hittar alltid något som passar ens kropp och hälsa. Men tänk över det, vad du än väljer kommer det att bli super, det är jag säker på! Kram <3
Skoliosbloggen

2013-02-16 21:41:08
URL: http://jesuisunkiwi.blogg.se
Fanny

Känns som att skoliosen blir värre och värre... Vill bli opererad igen men har hört att risken att bli förlamad är stor. Måste dessutom säga att ditt resultat blev väldigt bra!

Svar: Oj, sa läkaren att risken för förlamning var stor? Har du en vanlig skolios eller är det något speciellt med den? :) Om du kan så skulle jag absolut säga att kör på det! Det är oerhört skönt att slippa de problem man hade utav staget innan om man nu råkar ha det :)
Skoliosbloggen

2013-02-17 13:35:34
Jouline♡

Underbara du! Fint skrivet av dig, förstår att det kan vara jobbigt för dig när alla påpekar om din rygg hela tiden men du är så grymt stark och duktig som ser det på de sättet som du gör! låt ingen få köra med dig. som sagt.. Bent but not broken! kram fina du

Svar: Tack söta du! Du lyckas alltid få mig att le <3
Skoliosbloggen

2013-02-19 01:49:50
URL: http://stylebyjouline.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback