Hazals svar!

Hej allihopa! Hoppas att det är bra med er och att ni kämpar på med korsetten/ rehablitering osv. Var ett tag sen jag skrev och anledningen är att jag inte har så mycket att dela med mig av då jag är korsettfri. Men som ni vet kan ni alltid nå på mig på facebook/mail om det är något ni undrar över! 
 
Nu är jag frisk iallafall och här kommer svaren från frågestunden: 

1.Hur många grader har du just nu?
Jag vet inte den exakta siffran men den nedre kröken hade ökats till 29 grader utan korsett förra sommaren (när jag blev korsettfri) och den övre kröken är nästan likadan som den var i början, alltså på 25!

2. Påverkas du av din rygg i vardagen? Isåfall hur?
Självklart gör jag ju det speciellt de dagar jag går runt i flera timmar utan att sätta mig ned och vila ryggen, det är då jag känner mig utmattad. Utöver det känner jag mig sjukt svag fortfarande ( har inte tagit tag i att boka tid hos en gymnast, dumt!) Sen finns det ju vissa dagar då jag kan gå hur länge som helst utan att få ont, det är lite olika.

3. Har du kvar din korsett, korsetter?
Ja, den sista korsetten har jag kvar. Jag har totalt fått 3 korsetter under min 2 åriga korsettid och Mats tog alltid tillbaka de när jag skulle få en ny. Så jag har kvar ena korsetten i källaren och ska ha den hela livet. Ett roligt minne :)


Lite bilder Julia tog på mig sist hon var här:

4. Om du skulle behöva gå igenom en op, hur skulle det kännas då?
Jadu, bra fråga. Nej men helt ärligt om någon skulle ställt den frågan för ett tag sedan skulle jag velat eftersom jag var sjukt trött på korsetten och alla blåmärken jag fick av den. Men idag känner jag att jag inte skulle klarat av det, jag är för svag för sådant! Speciellt när jag vet hur tufft Julia och alla andra starka tjejer har haft det, det är inte lätt att genomgå en sådan operation. Men jag skulle väl gjort det om jag inte hade några andra val liksom, det är svårt att säga när man vet att man inte behöver operera sig!

5. Många tycker ju att man kan gå vidare med sitt liv när man tex har gått igenom en op eller efter korsett perioden? tycker du att skoliosen\ skoliosresan liksom bara försvinner och att man kan lägga det bakom sig?
Nja, jag kan inte säga att den har försvunnit och att jag inte tänker på det. Jag kommer bära med mig av denna underbara resa livet ut och det finns faktiskt dagar då jag kan titta igenom alla mina bilder och läsa gamla inlägg om hur mycket jag led och hur jag grät mig tills sömns.. Det känns konstigt att erkänna men jag saknar det lite på något vis. Varför vet jag inte, men något som är säkert är att jag aldrig kommer glömma vad jag gått igenom. Skoliosen har format mig till den människan jag är idag, helt sjukt vad stark den gör en!

6. När du hör ordet skolios vad tänker du då?
Jag tänker på väldigt mycket! Mest på alla underbara människor jag fått lärt känna. Det är även svårt att inte tänka på alla dagar man led och ville kasta den i väggen. Men jag känner mig unik och det borde ni också göra.

7. Har du några tips när det gäller komipsar och skolios?
Berätta det från första början, dölj ingenting för det gjorde jag och än idag ångrar jag det. Det är verkligen ingenting man ska skämmas för, vad är det för fel med att ha lite sned rygg? Ingenting :) Stå på er och låt ingen trycka ner er! Det kan även vara skönt att prata med sina vänner om sin skolios då de är stöttande, det kan jag erkänna då jag varit med om det.

8. Hur länge hade du din korsett?
Jag hade min korsett i 22 månader, 22 väldigt tuffa månader!

9. Tyckte du det var jobbigt med korsetten, fuskade du mycket eller var det lätt för dig?
Att bära korsetten var det värsta, jag hade lätt för att ge upp men tack vare stödet jag fick av alla vänner och skolios tjejer klarade jag av det. Sen så hade jag min underbara familj också som stod ut med mig i nästan två år och pushade på mig. Det är väldigt viktigt att ha någon/några i omgivningen som stöttar varje dag, det är annars ganska lätt att ge upp eftersom man inte orkar trycket efter ett par månader. Det var verkligen inte lätt för mig jag fuskade väldigt mycket, speciellt på sommarn då det var varmt! Eller jag ska inte ljuga, jag fuskade oavsett. Men det är bara att bita ihop, jag uppmanar er att inte fuska, vad vinner man på det? Det är inte värt det. Ångrar mig nu i efterhand.

10. När du slutade med korsetten, hur länge höll du på att trappa ned då?
Jag trappade inte ner eftersom jag endast hade den 20h/dygn och jag kunde inte sova med den. Så efter mitt läkarbesök den 21 juli, 2011 då jag fick veta att jag skulle bli korsettfri la jag av direkt. Det var lite jobbigt för ryggen förstås och jag var svag men det blev bättre efter ett tag.

11. Märker du nåt av ryggen nu eller är ditt liv "normalt" igen?
Normalt är det inte direkt, men som sagt det finns dagar då det gör sjukt ont och jag känner mig svag. Därför måste jag till en sjukgymnast och få bålstabilitetsövningar, jag måste ta tag i det innan det blir försent, inte bra! Ni får gärna påminna mig, glömmer bort det hela tiden.

 

Hoppas ni är nöjda med svaren, kämpa på och ge aldrig upp! 

Vi hörs när vi hörs helt enkelt, pussar & styrekramar! 


KOMMENTARER

Kommentarer
amanda

SVAR:

Hej!

Det viktigaste är ju att det är en åldersgrupp som du känner dig BEKVÄM med och tror att du kan hantera bäst. Roligast får du nog iallafall med lite äldre barn typ 3+ som du kan prata med och ta med på aktiviteter och spela boll med på tomten osv. Äldre barn 6-7+ går ju i skolan (man går längre och längre ju äldre man blir). Så har du inte då en liten att vara hemma med så får du förmodligen ledigt och kanske istället jobbar längre på kvällar och helger. Men det beror ju på hur mycket hjälp en familj behöver. Vissa kanske bara behöver hjälp under eftermiddagen med skjuts till aktiviteter osv.

Småbarn är såklart också kul och man kan ju fortf. ha playdates med andra småbarn och ta med dom och gunga dom i parken och ta med på musik-klasser osv. Problemet jag har nu är att bebis fortfarande sover 2x2 timmar vilket gör att jag är ganska fast hemma under de tiderna. När hon väl är vaken finns ju inte direkt så mycket att göra hemma än att bara busa med henne eller titta på när hon leker. Det är kanske mer givande med äldre barn som du vet att du kommer få ta hand om mer. Men typ en 3-5 åring går inte alltför länge i skolan och dom är ju så pass utvecklade att man kan hitta på mycket med dom. Så kanske den åldern är roligast? Ganska varierande liksom? Det är svårt att säga! Minst ROLIGT är nog småbarn under 8 månader skulle jag säga då det inte finns allt för mycket att göra förutom att torka kräks, mata och natta.

Jag skulle nog säga att JAG tror att mellan 3-6 år är roligast för en au pair. Men det beror ju också på vad DU definerar som roligt liksom!? :)

Fråga gärna mer om du undrar mer eller vill ha en bättre förklaring :) Lycka till!

2012-09-23 04:57:57
URL: http://amandaupair.devote.se
linda

åh vad roligt att få se dina svar! :) <3

hoppas att allt är bra annars! :)

puss!

2012-09-23 11:16:17
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback