6 månader!

Idag är det exakt ett halvår sedan jag opererades. Sjukt, visst är det? Den bästa dagen i hela mitt liv om ni frågar mig! Det var dagen då mitt liv förändrades till det bättre. Även om jag har väldigt ont nu så ångrar jag aldrig operationen!

Jag är nu fri att springa och göra nästan vad jag vill, tex vara med i skolidrotten osv. Dock har jag ju ingen idrott längre så det blir inget med det haha! Men vem vet, jag kanske får för mig att signa upp mig för någon innebandy turnering eller liknande någon gång. 

Det jag ska vänta med tills det gått 9 månader att göra är att spela tex matcher där man riskerar att skada sig. Man ska helt enkelt vänta med sådant som innebär en väldig kraft där man riskerar att ramla eller liknande. Tror även att det gäller vissa åkattraktioner på liseberg men det var inget som hindrade mig i somras så haha. Känns lite mesigt om ni frågar mig!

Iallafall, 6 månader. Det är svårt att inse att jag faktiskt gick igenom denna stora operation. Det känns inte som jag gjort det längre, det känns liksom så länge sen. Jag har på något vis lagt operationen lite bakom mig nu. Innan tänkte jag på det varje dag, tänkte på hur min rygg såg ut och ja. Nu tänker jag inte på det på samma sätt. Det ända som gör sig påminnt är ju den förbaskade värken. Hoppas på att den gått över inom en månad...

Och i brist på bilder får ni en gammal som ni säkert sett tusen gånger ;)


KOMMENTARER

Kommentarer
Emma

Hej Julia! Jag opererades i onsdags och skriver nu detta från avdelning 16 på Sahlgrenska. Jag har stelopererats i ländryggen (jag har spondylolistes, det liknar lite skolios men det är lite omvänt på ett sätt, du kan läsa om det på min blogg om du vill). :-) Jag har domningar och stickningar i mitt vänsterben & vänsterfoten, men läkaren säger att det antagligen kommer gå över. Har även haft väldigt ont i vänstern eftersom de har pillat på massa nerver och tänjt ut dem, så nu ska jag gå med kryckor ett litet tag. Jag ska nog hem på fredag.
Jag visade din blogg för en som heter Birgitta (tror jag) här på avdelningen och hon mindes dig från praktiken, så det var ju lite kul :-d
Ville bara berätta hur min situation ser ut just nu, hihi. Du om någon borde ju vara rätt förstående. Min rehabilitering ser ut ganska mycket som din, så nu väntar möten med sjukgymnast i ett år eller vad det nu är.
Er blogg har hjälpt mig supermycket på den här resan, tackar så hjärtligt för detta! Skickar massa kramar!:love:

2012-10-03 17:23:45
ellen

Pigg o glaaa' på bilden ;) alltså shit, tyckte det va igår man läste om att du skulle opereras haha..inte 6 månader, galet :D

Svar: Alltid lika pigg och glad ;) Haha! Ja visst har det gått snabbt! heelt crazy :D
Skoliosbloggen

2012-10-03 17:39:04
URL: http://duumbass.blogg.se
elaine löfdahl! :)

Grattis, eller vad man säger!:-)

Svar: Tack hihi :D
Skoliosbloggen

2012-10-03 18:19:14
URL: http://alenie.blogg.se
♫♪ sandra T

tänk vad tiden går fort!

Svar: Ja visst gör den det! <3
Skoliosbloggen

2012-10-03 18:56:23
URL: http://www.sandramusic.blogg.se
linda

åh vad tiden går fort vännen!! <3 du är så sjukt stark!! <3 hur är det med smärtan nu? <3 någon förbättring? <3 :) själv så har jag så sjukt ont hela tiden, så jobbigt <3

jag tänkte fråga dig om vanliga värktabletter inte hjälper och om man även har testat starkare tabletter.. alltså stegen över alvedon och så <3 vad ska man äta då? jag menar det kan ju inte vara morfin direkt? för det verkar dom på vårdcentralen här hemma säga.. och jag har verkligen ingen lust att äta såna tabletter.. <3 så jag skulle bli jätte glad om du har något tips? för jag klarar inte av att gå runt så här längre <3 hade varit så skönt om smärtan kunde dämpas lite <3
ta hand om dig <3 :D


kramar <3

Svar: Tack fina du! Smärtan är densamma :/
Tråkigt att du har så ont :( Jag skulle rekommendera dig att testa citodon, kodein eller tradolan! :) De är smärtstillande fast inte morfin. De morfintabletterna jag tar heter oxycontin och oxynorm ifall du skulle höra talas om dom någon gång så vet du vilka de är ;) Kram <3
Skoliosbloggen

2012-10-03 20:51:29
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se
mikaela

Stort grattis till den speciella 6månadersdagen! Du har gjort det himla bra, bara att kämpa på!

Svar: Tack snälla du! <3
Skoliosbloggen

2012-10-03 21:20:42
frida

grattis på 6-månadersdagen! Känns som om det bara var för någon månad sen haha..

SV: ja, tack så mycket! Just nu sitter jag här med korsetten på mig och kan knappt andas, för den är så trång. Men pallar inte ha ont hela tiden! Hoppas verkligen att din rygg blir bättre snart <3

Svar: Åh tack fina <3 Visst gör det!
Haha åh förstår, sådär brukade jag också göra men det känns inteeee bra när man knappt kan andas och man knappt kan spänna den haha :D Hoppas det blir bättre för dig med <3
Skoliosbloggen

2012-10-03 22:14:00
URL: http://fridafridolins.blogg.se
linda

sv: åh tack fina du! det är tråkigt att du också har ont :( <3 hoppas verkligen att det blir bättre för dig! jag har testat citodon, men jag fick utslag i ansiktet av den ;) haha :) men då ska jag nog testa dom andra! <3 men tycker du att dom fungerar bra? alltså som smärtlindring dom som är utan morfin <3 för jag måste nog gå till vårdcentralen och få hjälp med smärtan <3 så då kan jag ju skriva upp tabletterna du sa :D så tack så jätte mycket finis <3

kramar <3

Svar: Tack <3 Okej, om du testat citodon så är det bara att ge sig på de andra :D Du kan ju fråga på vårdcentralen också vad det finns för mer alternativ :) Är säker på att det finns en rad olika mediciner som kan dämpa smärtan! För mig har dom inte hjälpt så jättebra men det är väldigt olika så det är ju värt att testa! :) Ingen orsak fina du <3
Skoliosbloggen

2012-10-04 06:36:01
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se
Emma

SV: Kommer inte ihåg riktigt hur han stavade sitt namn, men det var typ Per Westberg eller något liknande (?) som opererade mig. :-)
Jag tror att det var hon ja, men jag är inte riktigt säker.
Min favorit på avdelning 16 är Mattias, no doubt about it! Har även sagt det till honom... kommer sakna honom :(
Jag bytte rum från rum 9 till rum 7 i måndags, ogilla! Det är ju ett dubbelrum och jag får ligga med en snarkande tant... inte så värst roligt. Så mamma har köpt öronproppar till mig haha!! Men jag ska ju hem imorgon så en natt till klarar jag nog av!
Det konstiga är ju att jag har sett tanter ha fått enkelrum medan jag får ligga i dubbelrum och jag är bara 17... ;-(

2012-10-04 16:14:28
URL: http://ekuczerski.blogg.se
Jackie

Åh vad snabbt tiden går!
Har inte riktigt gått in på bloggen så fta men minns att första gången jag "halka in" var precis efter. Tiden går verkligen snabbt.
För mig är det 8 månader sedan jag opererade mitt öra :)

liten fråga: varför står det svält på skylten? :-s

2012-10-10 18:01:51
URL: http://jackieie.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback