Frågeutmaning!

Jag blev utmanad av Sara! :)
1. När upptäckte du din skolios? Och hur kände du då över din skolios?
Min skolios upptäcktes första gången när jag gick i åttan. Det var under hälsokontrollen som skolsyster noterade att den var lite sned och skulle därför kolla upp den senare igen. I 9an nästan ett år senare gick jag själv tillbaka till skolläkaren då jag hade börjat få så ont i min rygg. Han skickade då en remiss till Sahlgrenska eftersom ryggen var lite sned samt att jag hade ont. När jag sedan fick komma dit i slutet av 9an fick jag reda på att jag hade skolios på riktigt, och att den var 36 och 34 grader. Då var jag nästan i chock eftersom jag aldrig kunnat föreställa mig det. Samtidigt tyckte jag att det var lite spännande.
.
2. Hur känner du idag över din skolios?
Idag är jag otroligt stolt över min skolios och jag känner mig otroligt lyckligt lottat som fått vara med om allt som jag vart. Korsett och operation och allting. Det har gjort mig till en starkare människa och samtidigt unik. Jag är inte som alla andra :)
.
3. Varför började du blogga om skolios? :)
Jag började blogga tillsammans med Hazal eftersom ville ha ett ställe att skriva ner om min skolios samt att hjälpa andra. Vi ville ha en plats där alla i sverige med skolios kunde samlas och kanske inte känna sig lika ensamma.
.
4. Har du några besvär av din skolios? (så som smärta, stel m.m.)
Innan operationen hade jag ganska ont i ryggen vid en speciell punkt som störde mig i vardagen väldigt mycket. Trots det var det nog känslan av att "hänga" så mycket åt ena hållet som var värst. Det gjorde en väldigt trött i ryggen också. Nu efter operationen känner ja ju lite stelhet och det är ju inte smärtfritt, men jag tycker att den smärtan jag har nu är alldeles jättebra. Jag kan inte bli mer nöjd om man jämför med innan.
.
5. Vilka bloggar om skolios läser du regelbundet?
Jag läser Sofies, Saras, Johannas, Lindas, Annas, Amandas, Jannas, Kristins, Fridas, Nathalies och Sandras regelbundet. Andra som bloggar om skolios kikar jag in på lite då och då! :)
.
6. Vad tycker du om min blogg? Något du vill att jag ska ändra på eller skriva om?
Din blogg är jättebra Sara! Jag kan inte komma på något du ska ändra på :)
.
7. Hur ser framtiden ut med din skolios? (ska du operera dig, ha korsett eller liknande?)
Min skolioshistoria är nog ganska klar nu skulle jag tro haha. Sålänge det inte händer något oväntat i framtiden så är jag färdigbehandlad nu. Det som återstår är två återbesök hos läkaren.
8. Får du ofta frågor om din skolios? Och i så fall vad brukar folk fråga?
Jag får aldrig frågor från utomstående men vänner och släkt kan ju ofta fråga lite hur det har kännts osv. Sen hur det blir med ärret under somrarna vet jag ju inte än men då kan det ju hända att någon kanske frågar något eftersom det syns då.
.
9. Vad skulle du vilja jobba med i framtiden?
I framtiden ska jag jobba antingen som undersköterska eller sjuksköterska. Min dröm är att kanske få jobba med skolios på skoliosmottagningen här i göteborg eller på avd 16 där man ligger när man ska få sin korsett och efter operationen.
.
10. Hur gör du med träningen vad det gäller din skolios? (Tips på någon träningsform?)
Jag gick hos sjukgymnast ett tag men det var inget som hjälpte. Därför har jag valt att strunta i träning och bara leva livet! ;)
.
11. Har du träffat många nya människor tack vare din skolios?
OM jag har. Jag har träffat så otroligt många fina människor så det är inte sant. Både på internet och i verkligheten. Allt tack vare min skolios och blogg. Puss på alla fina skolioare säger jag bara<3

KOMMENTARER

Kommentarer
Janna (:

awww, jag är länkad! :D <3

2012-06-04 10:51:29
URL: http://absolutjanna.blogg.se/
Sara

Kul att läsa svaren, och tack för de värmande orden om min blogg!!:)

2012-06-04 20:38:23
URL: http://atthaskolios.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback