Blir så sur

Jag vet inte om jag nämnt det men för snart ett år sedan var jag hos min skolläkare och kollade upp min andning även då. Han var väldigt konstig och började härma mänder av djur och läten som jag skulle identifiera. Jag var där för min andning haha?
Iallafall, han avfärdade det hela med att allt satt i mitt huvud och fick för sig att jag var rädd för att dö. Liksom okej.

Idag på vårdcentralen hoppades jag verkligen att någon skulle ta mig seriöst. Okej hon tog mig seriöst, men det blev inte som jag hoppats på. Hon frågade om min vardag och allt möjligt direkt när jag hade berättat vad jag kände osv. Jag berättade även om min skolios samtidigt som hon skrev, och hon sa, Ja okej, men ingen behandling väl? Jag ba eheh joo alltså jag står i kö för operation och innan det hade jag korsett. Då tittade hon upp och utbrast att jasså det var inte så vanligt att folk opererades för sin skolios. Nähä tänkte jag då, för det är ju inte bara 130 ungdomar i kö till en skoliosoperation bara här i Göteborg just nu liksom.

Nu vill jag också påpeka att de läkare som arbetar på vårdcentraler kallas allmänläkare, och har alltså ingen specifik kunskap om ett visst ämne utan kan lite om varje. Utan att fråga hur grav skolios jag hade avfärdade hon direkt teorin om att det kan bero på det.
Jag vet ju själv att större skolioser faktiskt kan ge problem med andningen, men jag vet ju också att hon som sagt inte har någon större kunskap om skolios.

Efter blodtryck, blodprov och lyssning på hjärta och lungor avfärdade hon det hela med ett svagt symtom av panikångest. Jo tjena.
Känns så otroligt tråkigt att ingen tar det seriöst, det sitter absolut inte i mitt huvud och jag har inga som helst andra symtom på panikångest över huvud taget. Därför sa hon bara att om det blev värre skulle jag komma tillbaka men annars fick vi avvakta.

Jag hade gärna velat göra ett lungtest för jag känner själv att jag inte har lika bra andning som förr. Jag är hundra på det.
Däremot, har jag en egen teori.

När jag fick min korsett började jag att andas mer ytligt, med halsen eller vad man ska säga, eftersom korsetten tryckte så hårt runt bröstkorgen. Nu snart ett år senare har jag kvar samma ytliga andning. Kanske kan det bero på det, vad vet jag. Dock känner jag mer av andfåddheten på kvällen och när jag ska sova. När jag ligger på höger sida får jag mer svårigheter att andas än när jag ligger på vänster.
Jag får helt enkelt vänta tills jag får komma till min kära ryggläkare Klas. Kanske kan man fråga honom, (om han nu hinner svara...)

KOMMENTARER

Kommentarer
♫♪ Sandra T

det är inte så att du kanske har astma eller så? :)

2012-02-02 15:41:53
URL: http://sandramusic.blogg.se/
sabina

Försök att andas där nere och inte vid halsen eller hur jag ska säga. Det gör jag hos sjukgymnasten!

2012-02-02 15:42:41
URL: http://sabinaaa.devote.se
janna (:

men ååååååååh, det är ju helt sjukt att dom inte tar dig seriöst! Borde inte få fungera såhär. Och ja..om klas " hinner" svara och sådär :( buuh. lider med dig julia, för detta BORDE och MÅSTE ta seriöst ju :S

puss <3

2012-02-02 15:43:46
URL: http://absolutjanna.blogg.se/
ellen

haha men gud >.<

2012-02-02 16:19:02
URL: http://duumbass.blogg.se/
linda

usch blir så trött på människor som inte tar saker seriöst och särskilt läkare :( det fick mig att påminna mig om när jag var till en allmänläkare på vårdcentralen , eftersom skoliosteamet hade sagt att det kunde vara en bra ide att gå dit och så, eftersom jag hade så ont... så det gjorde jag... men direkt när jag kom in i rummet så fick jag den känslan att det här skulle inte leda någon vart... hallo, en allmänläkare vet väll inte så mycket om skolios och smärtor och spändningar... men jag berättade iallfall om mina besvär och att skoliosteamet hade sagt att det skulle vara bra med en undersökning ... men jag tror inte ens att han tittade på ryggen :o jag berättade också att jag åt värktabletter men jag tyckte inte att det hjälpte! och då började han rita på ett papper, massor med sträck och skrev upp olika tider och sånt... då tänkte jag, är det här ett skämt eller?? nej det var det tydligen inte så läkaren sa till mig att jag skulle äta 8 alvedoner och 2 pronaxen per dag, och jag gjorde som han sa... men jag märkte att folk i min närhet tyckte att det var väldigt många tabletter jag tog, för att liksom vara så ung om man säger så... men jag tänkte väll bara, nej men har läkaren sagt det så gör jag väll så :) men efter två veckor ätning, så fick jag röda utslag över hela ansiktet, snacka om panik!! så jag åkte tillbaka till vårdcentralen och till samma läkare, och då sa han att det var mycket ovanligt att få en sådan symtom... så han frågade om jag ville fortsätta äta tabletterna ändå... man hallo,tror du att man vill fortsätta äta något som man inte tål? nej knappast... han föreslog till och med att ge mig morfin tabletter... och där gick grensen! så vid nästa besök hos skoliosteamet nämde jag tabletterna och det... och dom fick visst en liten chock när jag berättade om alla tabletter jag hade stoppat i mig.. dom bara Linda du får absolut inte äta maxdosen! så när sjuksköterksan hade ringt och rekomenderat kanske någon medecin eftersom det brukat ju hjälpa... så menade hon nog inte det... hon kanske syftade på en eller två alvedoner... :o ;) och jag tyckte ju inte heller att tabletterna gjorde någon skillnad och då ska man ju inte äta... och så sa min sjukgymnast att det finns ingen medecin som hjälper mot dom här typerna av smärta :( och det tycker jag var väldigt konstigt att inte läkaren på vårdcentralen visste något om det!



så snacka om att man blir trött på att inte bli tagen på allvar och särskilt när inte folk kan sin sak :)



hoppas det går bättre när du ska till klas då! :)



men jag tror också att allt det där blev ett stort missförstånd... så en sak jag har lärt mig från det här, är att inte blanda in för mycket folk :) då kan det lät bli väldigt fel och bara knas av allt!



kram på dig! <3 :)

2012-02-02 18:00:31
URL: http://www.froggi.bloggplatsen.se
frida

fan va irriterande -.- men det där sista du skrev känner jag igen mig i också!

2012-02-02 19:02:04
URL: http://fridafridolins.blogg.se/
daniella

åh, fin blogg :)

2012-02-02 20:28:12
URL: http://ddaniellaa.blogg.se/
Therese - 100 saker att göra från en sjuksäng

Fick också en annan andning efter min korsett.

Blev lätt anfådd innan min operation, men skoliosläkaren sa att det inte hängde ihop, men det tror jag det gjorde. På vårdcentralen lyssnade de på mina lungor och sa att den ena var "lite svagare" än den andra. Troligtvis pga av skoliosen...

2012-02-03 19:38:45
URL: http://hundra-saker.blogspot.com
Julia Karlsson

Jullaaan! Julia här (haha), du vet jag som opererat mig som har sms:at lite med dig. Om du kommer ihåg mig.

Jag har faktiskt också massor av problem med min andning, och har inte heller blivit tagen seriös med det förut. Men jag går på massage och så på ett ställe som heter Hälsa och Helhet i Kungsbacka. Där är de hur duktiga som helst, har gått där sen jag var 6. Och en tjej som jobbar där har kommit fram till genom att gå igenom kroppen, trycka på bröstet (lungorna) och så vidare att jag har en lunga som funkar mycket sämre än den andra. Detta på grund av skoliosen. Jag måste nu utreda detta lite mer på riktigt på grund av att jag ska ta ett dykcertifikat i skolan, och då måste man ha fungerande lungor. Min instruktör i dyk sa att jag till en början ska kontakta min vanliga läkare, rune, och se om han kunde något om mina lungproblem. Det räcker inte att de från Hälsa och helhet kan det i och med att de inte är "riktiga läkare". Men om inte han kan så kan man uppsöka en speciell "dykläkare" som kollar upp lungkapacitet och kan intyga om det är fel eller inte och om man blir beviljad att dyka eller inte. Det kanske låter som ett heltokigt tips men en sån här dykläkare kan säkert kolla upp dina lungor annars. Gud vilket osammanhängande inlägg det blev här nu, men du har mitt nummer om du inte fattade! Min vanliga mobil är dock på lagning så jag har inte ditt. Kram iallafall! Kämpa på! <3

2012-02-04 10:57:49
Cecilia

Jag kommer ihåg att jag också haft problem med att andas före, under och efter min korsett behandling. Det är dock bättre nu känner jag. Kanske för att kröken i min rygg har förbättrats.



Usch, kommer ihåg sånt där hos hälsocentralen. Ingen tar en seriöst. Tydligen är det helt omöjligt att skolios kan orsaka smärta i ryggen. Men hur fan kan de veta om de aldrig fått leva med det? Har just nu väldigt mycket problem med huvudvärk som jag tror kommer från min skolios. Jag är så spänd i min nacke och axlar pga smärtan i min rygg. Inte speciellt kul. Tog ett halvår innan de äntligen faktiskt gjorde något och gick med på att skicka mig till sjukgymnasten. Får nu akupunktur behandling vilket hjälper, men jag känner att jag inte kommer kunna sluta om jag inte på något sätt kan fixa så att jag inte får ont längre i ryggen.

2012-02-05 19:12:30
URL: http://ceciliaann.blogg.se/
Katie Rebekah - med Skolios

Hej vännen <3

fråga Klas! Jag tycker det låter som att det kan vara din skolios ( tänkte i och med att du har en grav skolios ) som gör att det trycker på dina lungo och gör det jobbigt att andas!

Dessa allmänläkare alltså! Jag har en super duktig läkare på vårdcentralen men oftast så remitterar de bara vidare (men han har ansvar för mina allergi behandlingar men annars remitterar han alltid vidare)



<3 vi får höras snart! Skall snart till Göteborg :) Ses då kanske?

Kram, Katie!

2012-02-17 23:39:52
URL: http://katierebekah.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback