Gästblogg- Elaine!

Hej!

Jag heter Elaine och är 13 år, och innan jag opererades hade jag två stora krökar på 58.7 och 52.5 grader. 

Innan jag opererades var jag såklart super-orolig ; vem blir inte det hihi?
Den 21 november 2010 (Dagen innan operationen) fick jag åka in till Huddinge sjukhus och där fick jag rum 5 på avdelning K83.
Jag fick duscha i ett bakteriedödande medel som heter Descutan och ta på mig rena kläder efteråt (Sjukt snygga sjukhuskläder för folk som väger 90-100 kg..)
Jag fick inte äta eller dricka efter 00.00 men jag var inte hungrig så det gick bra ändå..
Blev väckt vid 6-tiden den 22 november och fick duscha igen. Var riktigt orolig nu!
Fick en kanyl i armen och sen rullades jag ner till operations-salen :p
23 skruvar och 2 stag och 5 cm senare vaknade jag upp på post-op och hade sjukt ont.
På sjukhuset hade jag både bra och dåliga dagar. Dom bra dagarna gick jag i korridoren och åkte rullstol till Pressbyrån och köpte lussekatter. Dom dåliga spenderade jag framför tv:n. 

Tillslut kom den 29 november - dagen jag fick åka hem! Jag och mamma skrev ett tack-kort till personalen och nu hänger det på en slags anslagstavla på avdelning K83 så ni som ska opereras där kanske ser det ;)


Efter 5 veckor var jag tillbaka i skolan, efter 3 månader gick jag ut och joggade och efter 6 månader var jag med på gympan. Nu har det gått ca 7 månader och jag får göra vad jag vill!

Ångrar inte operationen för en sekund - den har gjort mig längre, rakare och starkare. Och skoliosfri! 
10 grader räknas som skolios.. jag har 8. den här tiden har varit den svåraste i mitt liv men jag gav aldrig upp!



ursäkta att texten blev så konstig men det gick inte att ändra!
Här är en Feeeeet länk till Elaine som delade med sig av sin historia!
http://elainez.blogg.se/


KOMMENTARER

Kommentarer
Cajsa

hejsan sötnos! det va inte igår! :) allt bra med dig!? :D

har varit så galet dålig på att läsa bloggar igen. :( men försöker ta ikapp det nu. :)

2011-06-12 18:11:01
URL: http://cjssong.spotlife.se
Marthina

Hej! Råkade surfa in här och det väckte massor av minnen till liv! Min skolios upptäcktes ganska tidigt så i princip hade jag korsett från det jag var liten kanske 10 år tills jag opererades 15 år gammal.. (måste nog fråga mamma massor med saker har, glömt många detaljer!) känner väldigt väl igen mig i Elaines historia med operationen så det var intressant att läsa och minnas! Är idag 30 år så nu var det många år sedan jag själv opererades och slapp korsetten. Vill någon veta mer är det bara att fråga! Kämpa på!!

2011-06-16 22:41:50


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback