Svar på frågestunden

hur gör ni om ni har en tröja som är lite "genomskinlig" ? har ni en tröja under då, elller hur gör ni :)
Svar: Vi brukar inte använda så genomskinliga tröjor, men om vi gör det använder vi ett vanligt svart linne under.

Kommer ni kunna föda barn normalt och så med tanke på ryggen? Förlåt för dum fråga :-(
Svar: Inga frågor är för dumma! Ja det kommer vi kunna göra. I vissa fall så kan läkare avråda från att bli gravid, men det är endast i särskilda fall!

varför har ni namn på era korsetter? haha :)
Svar: Ja du, känns lite roligare med ett namn, typ istället för att säga korsett hela tiden tycker vi att det är lättare med ett namn. :)

Hej!
har en fråga, som inte har med skolios att göra.. vem är era bästavänner?

Hehe jadu, Julia har så många fina vänner och vill inte välja ut nån särskild och hazal känner likadant. Men en som ligger Hazal extra varmt om hjärtat är Esra! :)

Sitter den hårt? Gör den ont?

Ja korsetten sitter väldigt hårt men det är något man vänjer sig vid. Normalt sett gör den inte så ont när man vant sig men om man tex får skav eller att den är förliten gör det ont:)  

hur har korsetten påverkar er som person? (:
Jag( hazal) har påverkats väldigt mycket. Från början hade jag problem med självförtroendet, men den har gjort mig så otroligt stark, och vi är glada över att ha fått en bostonkorsett istället för att operaras.
Jag (julia) Har påverkats så att jag känner mig starkare som person, jag har fått en annorlunda syn på saker!

asså gör det inte ont i magen när korsetten trycker åt så mycket?
Jo det gör det, men man har vant sig. I början var det så jobbigt, man kunde inte proppa i sig hur mycket man ville. Men nu känner vi vad som är lagom för vår lilla mage. Jag (hazal) har märkt att jag äter lite oftare än att proppa i mig allt på en gång, känns så mycket skönare, och då känns det inte som om någon Armon trycker på.
Jag (julia) Har en annan modell på min korsett som är lite mer inåtlutad + att läkarna lagt in två extra plattor på magen så det är väldigt svårt att äta eller dricka mycket med den på. Det tar liksom stopp och man måste andas djuuupa andetag för att kunna svälja! kolsyrad dryck är nästan omöjligt!

har ni fått reda på ungefär när ni får ta av den, eller måste ni ha den hela livet?
Korstten ska vi inte har hela livet som tur är. Hazal ska till sjukhuset i april och få reda på hur lång tid det är kvar. Julia ska till sjukhuset nu på torsdag (24 februari) och får se då, men det är sagt att den ska hänga med tills sommarn haha!:)

vad skulle hända om ni inte hade korsetterna?
Våra ryggar skulle fortsätta växa snett och det skulle förmodligen leda till en operation!

är det obehagligt när ni ska idrotta eller liknande?
Nej hazal brukar inte idrotta med den, man ska ju vara ur den och vila någon timma per dag, Men Julia brukar försöka ha den på då hon känner att hon kan idrotta ganska normalt ändå:)

Vilket är ditt favorit djur?
Hazal är ingen djurmänniska men Julias favorit djur är nog katter.

jag har en liten fråga som jag hoppas att ni kan svara på: jag har licksom forfarande inte kommit på ett bra sätt att säta på sig bh:n med korestten på! jag fick den jag rätt så nydligen och jag har provat att ha den under korsettlinnet och korestten, men då får jag jätte ont, och om jag har den över korsettlinnet och klämmer ner den lite under korsetten, så åker den upp hela tiden så jag måste gå runt och dra ner den hela tiden och det är lite pisamt om nån ser, snälla svara vad ni tycker är bäst att ha på sig Bh:n!! Kramisaar korsettvän:)
Hazal var i samma sits som dig i ett tag, men hon har nu kommit på ett sätt att ta på sig bh:n. Ett inlägg om det kommer ganska så snart. :)
Jag (julia) hade också ont av det i början men sen bad jag dom såga ner den lite där uppe eftersom den satt alldeles för högt upp! efter det har det gått bra med vanlig bh men under den första tiden hade jag en annan slags Bh av bara tyg, ni vet en sån som inte har några band? haha:) 

hejsan! har också korsett :( det största problemet är hunden: i början kliade jag mej men det har jag slutat med, efter som min läkare säjer att jag inte får smörja mej med nått så är huden så klart torrare än en öken! det är så torrt i naven, att huden spricker och det blöder och svider! jag tränar innebandy 2-3 ggr. i veckan, och det svider som f*n! några tipps??
Antagligen är du ur korsetten då du tränar innebandy, så då kan det vara bra att återfukta huden lite, likdant när du gått ur duschen. Smörj in och vänta tills det gått in i huden, sen kan du ta på korsetten. Du kan ju testa att lufta huden så mycket som möjligt också och fråga din läkare om råd om det inte hjälper!:)

 

Hej!!
Jag får min korsett 16/3!
Jag undrar vad jag ska vara förberädd på när jag får den tex smärtor, skav , svårt att sova mm?
Gillar eran blogg och det var kul att se er i Frida! :)

Det kommer att vara ovant till en början och det kommer skava klämma klia och göra ont, men när kroppen vant sig så är det inte så farligt längre. Oftast behöver de justera korsetten lite till när du väl fått den så att den ska sitta så bra som möjligt! första natten kommer du nog inte sova så mycket eftersom kroppen inte är van att vara instängd i nått helt av hårdplast, speciellt när du sover så glömmer du ju bort den och kanske försöker vända och böja på dig som innan, och när du vaknar kommer du nog att känna dig lite mörbultad, men redan andra natten kommer det att gå bättre ska du se!:) Du ska nog också vara förberedd på att behöva köpa lite nya kläder, ungefär halva garderoben passar nog inte längre hehe;)
Sen  var det nog inget mer, men tänk på att det är jobbigt i början men man vänjer sig så ge inte upp!
Lycka till med din korsett och hör gärna av dig om det är nått mer du undrar över!
Kram!

 jag har oxå skolios och är jätte rädd för jag ska opereras :(( min rygg är 40 grader krökt.
men min fråga är Hur länge har ni haft korsett?
Hoppas du slipper operationen! Hazal har haft Armon i cirka 1 år och 6 månader, och Julia har haft sin i 8 månader:)
 

Hej!
1. Hur går det till när man ska få sin korsett? (:
2. Hur gör ni på sommaren? Kan man bada?

 1:(såhär går det till i göteborg, kan vara olika vart man bor)
 Du får en tid på ortopedtekniska där du får testa en korsett och "korsettgubben" fixar och sågar med den tills du känner att den känns okej. Sen får du vänta ca 1 månad på en sjukhustid. Då får du komma till sjukhuset och få din färdiga korsett. Väl där så får du vänja dig med din korsett genom att ha av och på olika många timmar. Du får dela rum med en annan  tjej som går igenom samma sak som du själv. En sjukgymnast håller koll på att allt går bra och till kvällen får du ha av den en timma innan du ska sova och sedan ska du försöka ha på den hela natten. På morgonen kommer sjukgymnasten tillbaka och tar av korsetten och kollar om det är nått skav och att allt gått bra. Sen skickas man till röntgen för att de ska se så att korsetten rätar upp ryggen bra. Efter det får du ett träningsprogram som du ska göra varje dag och sen får man äntligen åka hem!
Efter det ska korsetten sitta på de timmarna om dygnet som det är menat!

2: På sommaren är det som värst då det är varmt och svettigt men självklart kan man bada! Då är det bara att ta av sig den en stund medans man badar och sen ta på den igen. Man kan inte ligga och sola på stranden eftersom man inte kan ha av sig den så länge och det är nog det jobbigaste! men man klarar sig hehe:)

Har ju frågat så mkt tidigare,men så var jag in på en annan skoliosbruds blogg.Och hon skrev att hon fått ersättning för korsetten från försäkringskassan!Har ni hört något om nåt sånt??Jag/vi har försökt få ersättning från försäkringsbolaget för slitage/hål på kläder,men det går inte!!

Nej vi har inte hört nått om det! Vi tror att man kanske kan få ersättning senare om man tex har bestående men sen, men inte annars. Det skulle vara grymt om man fick det iallafall!
Vems blogg var det?:D

hej, jag undrar bara om ni hade varit glada om ni fick information om att ni ska opereras?
Nej det kan vi inte påstå. Vi är som sagt glada över att ha fått en korsett än att få opereras. All styrka och modighet vill vi ge till dem som har opererats, vi önskar dem all lycka! Och vi finns här för alla oavsett var när och hur!<3 Jag (julia) skulle inte bli glad över beskedet om man säger så, men jag har såpass ont i min rygg, varje dag, och jag kommer att fortsätta ha det hela mitt liv om jag inte opererar mig, så jag skulle vilja ha en operation för att förbättra min rygg men självklart är det inget jag önskar mig så, så missförstå mig inte, det måste vara skitjobbigt att operera sin rygg och alla som gjort det är skit starka!<3

Hoppas ni fått svar på alla era frågor nu, och om ni undrar något mer är det bara att höra av sig!:)


KOMMENTARER

Kommentarer
matilda

hej igen, tack för svaret förresten,det var kul och höra! men jag undrar om man kan föda barn normalt om man har stelopererat ryggen...?

2011-02-21 18:43:59
Saga

Hej!!

Tack så mycket för svaret!!

Jag undrar vad ni har för mail/msn adresser :D

2011-02-21 19:04:09
frida

man får försäkring ifall man har folksam, jag har trygg hansa så jag får inte :/

2011-02-21 20:52:25
URL: http://lemien.blogg.se/
frida

sv: ja :s jag har försökt men får inte :/

2011-02-21 21:17:16
URL: http://lemien.blogg.se/
johanna

fin blogg :)

2011-02-22 10:49:03
URL: http://bbarajjjohanna.blogg.se/
Ana

Hittade precis eran blogg och tycker det är jätteroligt att ni har skaffat en blogg om scolios :)tror många tjejer där ute kommer ha nytta av den för det är ju ingen lätt period. Själv har jag haft korsett i två år och ska röntga mig imorgon. ANTAGLIGEN ska jag börja trappa ner, det sa dom förra besöket (men man vet ju aldrig med dem...)

2011-02-22 14:29:55
Rebecka

Läste att det var någon som var rädd för operation.... och vill bara säga att det är inte så farligt, visst det är ganska jobbigt precis efter men jag har själv opererats och de är kanske bara jag men jag tycker att det har blivit lättare och jag har fått bättre självförtroende ; D

2011-02-22 17:32:04
Jennie

min rygg är 40 grader krökt & JAG SKA OPERERA MIG :(((

2011-02-22 20:50:24
Iza

Har oxå skolios. Inte speciellt kraftig, men sjukt ont gör det, speciellt när jag sitter. Det är lite irriterade när man får en massa låsningar och det sätter sig i nacken så att det strålar i armarna :/

Min rygg lixom "växte" snett när jag var liten, eller ja jag växte så fort så att ryggraden blev sned. Och jag har haft ont i ryggen så länge jag kan minnas. Man känner tydligt hur min rygg är felmusklad. Men hur många gånger jag än gick till skolsköterskan så sa hon bara att "ja men så kan det vara ibland. Det är inget fel på din rygg"

Kan ju kännas lite märkligt eftersom att det har visat sig att det visst är fel på min rygg :/

2011-02-23 01:48:50
URL: http://mycookiejar.blogg.se/
linn - foto & photoshop

Ska ni ha det resten av era liv? :O

2011-02-23 13:11:45
URL: http://lillalinnpinn.blogg.se/
matilda

läste rebeckas kommentar där uppe och hon skriver att det inte var så farligt med operation...! visst alla tycker olika och det kanske inte ens var samma operation men måste bara skriva av mig, förlåt.

den operationen var det värsta jag gjort i hela mitt liv, det var hemskt! ångrar inte att jag gjort det, men hade ändå inget val. ca 50 skruvar och en skena i ryggen, najs... jag var på sjukhuset i 8 dagar, slangar överallt, ont i ryggen, ont i magen, grät mig till sömns för jag hade så ont, vaknade 248383753 gånger per natt, äcklig sjukhusmak, sjukhuslukten, läkarna som försökte va roliga, dom jävla clownerna som försökte få mig skratta (fick väl till ett eller två fakeskratt för att va snäll), pumpade in morfin en gång i kvarten och sprutor hit och dit i 3 veckor efter operationen för att förhindra blodpropp

åh :(

asså förlåt men var bara tvungen att skriva av mig, även om det var för två år sen (gjorde operationen i 6an, går i 8an nu),rätt längesen, men jag tänker på det ofta.

tack för ni har denna bloggen, faktiskt riktigt intressant att läsa den. kram

2011-02-23 21:11:21
Anonym

ni är så himla starka ni som har sjukdomen. Så himla snällt av er att dela med er era erfarenheter.. man ska skatta sig lycklig att man r frisk och mår bra..man tar saker och ting för givet ibland.. jag önskar er all lycka till..keep on rockin

2011-02-24 20:50:51


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P


Trackback